Bussolyckan i Sveg har följts av en lång rättsprocess. Foto: TT

Chaufförens sömnighet och egenansvar knäckfråga för rätten

Uppdaterad
Publicerad

Frågan är om det går döma den tilltalade busschauffören för oaktsamhet utifrån en generell trötthetsskala, när ingen sett att han var trött? Det menar kammaråklagare Mikael Bäckström, som på onsdagen slutpläderade i Borås tingsrätt, att man kan.

Nu har alla vittnen hörts och all bevisning lagts fram. Under den sista dagen på rättegången mot busschauffören som körde bussen vid den svåra bussolyckan utanför Sveg 2017 hölls slutanföranden från både försvaret och åklagarsidan.

I bussolyckan omkom tre ungdomar och över 30 skadades. Busschauffören står åtalad för vållande till annans död, vårdslöshet i trafik och vållande till annans kroppsskada.

Bussolyckan i Härjedalen

Åklagaren: ”Han borde tagit med kaffe”

Det är just frågan om oaktsamhet och busschaufförens egenansvar som står i fokus i åklagarsidans bevisning. De framhåller att busschauffören inte har vilat tillräckligt inför resan, och inte heller att han har fått i sig tillräckligt med föda för att orka med att köra.

– Det var oaktsamt att inte ta med sig kaffe, frukt, fika, eller i vart fall kontrollera öppettiderna vid de tänkta stoppen, sa åklagare Bäckström.

Busschauffören hade nämligen planerat att stanna och fika vid en bensinstation i Filipstad, men den var stängd just den här kvällen.

– Jag menar att han borde tagit med kaffe, vatten och borde ha tagit ytterligare raster, sa målsägandebiträde Marcus Josefsson under onsdagens förhandlingar.

Åklagaren: ”Har drabbats av trötthets-gaps”

Bäckström menar att busschauffören till följd av denna oaktsamhet i samband med olyckan drabbades av svår sömnighet – så kallade ”gaps” – där hjärnan stänger av uppmärksamheten en kort stund.

– Han kan ha drabbats av ett sådant ”gap” som har blivit så långt att han åker av vägen, sa han i tingsrätten.

Även målsägandebiträde Lars Engstrand framförde i rätten att sömn-gapsen måste ha förorsakat olyckan:

– Han har fått ”gaps” vid ett eller flera tillfällen, sa han och fortsatte:

– Och sedan kört ner bussen i diket.

Det menar åklagarsidan är bevisat utifrån sömnforskaren Torbjörn Åkerstedts utredning om busschaufförens trötthetsnivå.

Advokaten: Chauffören har gjort det han ska

Men busschaufförens försvarsadvokat Ulrik Smedberg menar att det inte finns stöd för de påståendena. Han sa under onsdagens förhandlingar att busschauffören hade fått en god natts sömn och var utvilad inför resan. Han sa också att busschauffören inte brukar dricka eller äta vid liknande körningar.

– Han har tagit de raster han ska. Jag kan inte hitta något felbeteende, sa han i rätten.

Dom i april

Åklagaren yrkade på villkorlig dom och dagsböter. Nu ska rätten ta ställning till är om det är bevisat att busschauffören varit trött, som orsakat olyckan.

Dom meddelas den 17 april.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bussolyckan i Härjedalen

Mer i ämnet