Foto: SVT / Mikael Berglund

Åklagaren: Skolhotet i Stenungsund var ett skämt

Publicerad

De två personerna i 18-års åldern som anhölls under fredagsförmiddagen misstänkta för grovt olaga hot om en skolskjutning har släppts.
– Ja vi anhöll dem i några timmar för att kunna vidta vissa utredningsåtgärder, säger Petter Lundgren, åklagare vid åklagarkammaren i Uddevalla.

Det var vid 10.30-tiden under fredagen som två killar i 18-års åldern anhölls misstänkta för att ha framfört hot på sociala medier mot Nösnäsgymnasiet i Stenungsund.

Enligt Petter Lundgren är bakgrunden till det hela att en anmälare såg en bild på torsdagskvällen på snapchat där det stod att personen på bilden var en skolskjutare och att elever inte skulle komma till skolan i morgon.

”Tog det på allvar”

– Vi tog det på allvar och vi har nu utrett vem som har postat bilden och även vem personen på bilden är. De anhållna har släppts på eftermiddagen eftersom det inte finns något överhängande hot och inget tyder på att de här killarna ville utföra något våldsbrott, säger Petter Lundgren till SVT Nyheter Väst.

Enligt honom rör sig det hela om ett skämt enligt killarna, och personen på bilden var helt ovetande om det här fram tills dess att han fick snapchaten.

– Han som har postat bilden säger att det var ett skämt.

Hur ser du på sådana här skämt?

– Det är inget bra skämt tycker jag, och nu får utredningen visa om det är något annat brott som han kan åtalas för, säger åklagare Petter Lundgren.

Hur ser du på polisens agerande?

– Det vore konstigt om de inte agerade i det här fallet med tanke på tidigare händelser på skolor. Sådant här får stora effekter och återverkningar i samhället. Det är ingen bra sak.

Pia Alhäll, sektorschef för utbildning i Stenungsunds kommun. Foto: SVT

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer