• Viktigt meddelande:

    Det brinner på Sävar såg strax utanför Umeå med kraftig rökutveckling. Räddningsledaren uppmanar alla i vindriktningen att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. Läs mer

Anna Johansson (S) får folkomröstningen på sitt bord

Publicerad

Många västsvenskar hoppas att nu när göteborgaren Anna Johansson (S) utsetts till infrastrukturminister, så kommer statliga pengar att regna över västsvenska infrastruktursatsningar, men risken är att det blir tvärtom.

Som Göteborgspolitiker har Anna Johansson tidigare agerat för en utbyggd infrastruktur i Västsverige. Många västsvenskar hoppas att nu när hon blir minister, så kommer det att flöda pengar till västsvenska infrastruktursatsningar. Men det kan bli raka motsatsen. Som ansvarig för infrastrukturen i hela landet måste Anna Johansson förhålla sig neutral till kraven från Västsverige. Risken kan då vara att i stället för att gynna sin gamla region med stora infrastruktursatsningar så kommer hon att missgynna den – för att inte bli kallad för partisk.

Föddes in i politiken

När Anna Johansson växte upp var hennes pappa Göran Johansson kommunstyrelsens ordförande i Göteborg och när Anna så småningom även hon valde den politiska vägen så gick karriären fort.

Mellan 2009 och 2014 var hon kommunalråd i Göteborg med ansvar för integration, äldreomsorg och skola. I september 2014 valdes hon in i riksdagen och sen dröjde det inte mer än två veckor innan hon dessutom utnämndes till minister i Stefan Löfvens nya regering.

Positiv till trängselskatt

Som infrastrukturminister har hon ett tungt uppdrag med ansvar för transportpolitik och hela landets infrastruktur på bland annat väg och järnväg.

Som statsråd kommer Anna Johansson att bli tvungen att ta ställning till resultatet av folkomröstningen om trängselskatten i Göteborg. En stor majoritet av göteborgarna röstade ju nej till trängselskatt, en skatt som infördes redan i januari 2013. Anna Johansson har varit aktiv förespråkare för trängselskatt och hela det västsvenska paketet och även deltagit i en lång rad politiska beslut i kommunfullmäktige som bäddat för paketets genomförande.

Hennes far Göran Johansson var också en av dem som initierade en medfinansiering av det Västsvenska paketet genom trängselskatt. Något som han först ansåg att man skulle folkomrösta om, men det gjordes inte innan riksdagen klubbade igenom trängselskattslagen 2010. Så hur kommer hennes bakgrund och tidigare ställningstagande att påverka hennes arbete som minister?

– Jag vet inte, vi måste hitta en hanteringsordning först, säger Anna Johansson (S), infrastrukturminister.

– Nu ligger frågan i Göteborgs kommunfullmäktige och vi får se hur man hanterar frågan där, om det blir en nationell fråga eller inte.

”Utrett på längden och tvären”

Det verkar som att många som röstat nej till trängselskatt egentligen har röstat nej till västlänken?

– Ja, jag har själv resonerat i liknande banor, och jag tror att en del av resultatet kan förklaras med en osäkerhet inför de stora projekten och vad de innebär, och det har jag stor förståelse för, säger Anna Johansson.

– Men det är tråkigt för det här är ett förslag som är utrett både på längden och tvären under lång tid.

Många känner en stark oro för hur bygget av västlänken ska påverka innerstan och Haga med alla gamla hus och kulturminnesmärken, är det befogad oro?

– Alla större projekt påverkar närmiljön under tiden man bygger, men det behöver inte betyda att man förstör det gamla. Men att lova att de nya byggena inte kommer att påverka de gamla det går inte, det är klart att de gör, men en stad som inte utvecklas och förändras blir inte spännande att bo i, tycker Anna Johansson.

Finns det någonting som kan påverka utformningen av Västlänken och det Västsvenska paketet?

– Det vågar jag inte svara på just nu, det får de olika instanser som ska titta på frågan ta ställning till. 

Fakta: Anna Johansson

Visa

Född: 29 maj 1971 i Hjällbo.

Bor: Bergsjön, Göteborg

Familj: man, fyra barn.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Trängselskatt Göteborg

Mer i ämnet