Anslagstavlan är inte död, det visar ny forskning. Foto: ANDERS WIKLUND / TT

Anslagstavlor fortfarande poppis

Publicerad

”Loppis på lördag”, ”Pensionär söker sällskap” eller ”Har du sett katten Morre?”. Anslagstavlan är inte död, det visar ny forskning från bland annat Göteborgs universitet.

Anslagstavlor vid skolor och mataffärer används fortfarande flitigt för meddelanden – trots all annonsering i sociala medier. Det visar en studie där skolklasser har hjälpt språkforskare vid bland annat Stockholms och Göteborgs universitet att granska anslagstavlor där man bor.

– Detta är den största systematiska studien av anslagstavlor som hittills genomförts. Vi har undersökt över tusen enskilda anslag över nästan hela landet och sedan studerat i detalj vilka typer av meddelande som förekommer, hur de är utformade och vilka andra medieteknologier de drar nytta av, säger Johan Järlehed, docent i spanska vid Göteborgs universitet, enligt universitetets pressmeddelande.

”Viktig roll i samhället”

Över tusen anslag från hela Sverige undersöktes. Anslagstavlorna är särskilt bra för att annonsera väldigt lokala händelser och har därmed fortfarande en viktig roll i samhället, menar forskarna.

– Istället för att ha ersatts av nya kommunikationsmedier har anslagstavlan snarare anpassats till det nya medielandskapet genom att användarna drar nytta av till exempel Facebookgrupper, Instagramkonton, e-post och webbadresser i anslagen, säger Christopher Kullenberg, docent i vetenskapsteori vid Göteborgs universitet, enligt pressmeddelandet.

Det är nästan hundra skolklasser som har hjälpt språkforskarna att genomföra studien. 

– Metoden kallas medborgarforskning och innebär att vi forskare tar hjälp av allmänheten, i det här fallet skolelever och lärare, i vårt arbete. Utan eleverna hade vi aldrig kunnat samla in så här många anslag från så många platser i Sverige, säger Christopher Kullenberg.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer