Både flickor och pojkar gynnas i skolan när traditionella könsnormer bryts, enligt ny forskning som bland andra Fredrik Zimmerman i Borås ligger bakom. Foto: Privat / TT

”Antipluggkultur” bland pojkar kan brytas

Publicerad

Pojkar har mycket sämre resultat i skolan än flickor. På en del skolor sägs det finnas en ”antipluggkultur” som ytterligare försämrar pojkars möjligheter. Nu visar forskare i Borås att det går att motverka den kulturen.

Pojkar har sämre betyg i grundskolan än flickor och betydligt färre pojkar kommer in på högskolor och universitet. Dessutom är pojkar kraftigt överrepresenterade när det gäller elever som inte ens klarar grundskolan med godkända betyg.

Nu visar forskning vid Högskolan i Borås att det finns metoder för att förändra situationen.

– Vi har tittat på den kultur som finns på en del skolor, att det bland pojkar anses mesigt att plugga. Vi har sett att den inställningen går att förändra, säger Fredrik Zimmerman vid sektionen för lärarutbildning vid Högskolan i Borås som snart lägger fram en avhandling.

I Zimmermans forskning har han sett att det bland pojkar är vanligare att man har en inställning att man ”är” bra på något medan flickor oftare anser att man ”blir” bra på något.

I praktiken betyder det att när pojkar som har den inställningen stöter på ett ämne som är svårt ger de ofta upp och säger ”jag är inte bra på det ämnet”.

Flickor gynnas i tidig ålder

Flickor sägs oftare i samma situation tänka att de kan bli bra. Pojkar anser ofta istället att det ”är feminint” att studera ambitiöst. Antingen är man bra eller inte, ungefär.

– Det handlar mycket om könsnormer. Flickor gynnas ofta av att de redan från tidig ålder har fått en högre förväntan från vuxna att visa omsorg, vilket utvecklar deras självdisciplin, säger Fredrik Zimmerman.

Zimmermans studier har genomförts på skolor där man inte har en ”antipluggkultur”.

– Här pratar lärarna återkommande om studieteknik och det har bidragit till att även pojkarna har ansett att man kan ”bli” bra i ett ämne. Det har gynnat deras studier.

”Gynnar flickorna också”

Enligt Zimmerman handlar det alltså om att utmana traditionella könsnormer. När majoriteten av pojkarna på en skola utför en handling som ofta anses vara feminin – som att visa att man studerar ambitiöst – så slutar handlingen att uppfattas som feminin.

– Detta visar att det går att förändra könsnormerna och det är viktigt att påpeka att det här gynnar flickorna också, genom att det blir en bättre arbetsmiljö och en lugnare vardag i skolan. Allas resultat påverkas positivt, säger Fredrik Zimmerman.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.