Elbilar och bärbar elektronik är knappast något som kommer minska i vårt samhälle framöver. Därför blir även återvinningen av de litiumbatterier som sitter i dessa än allt mer aktuell fråga.
Chalmers i Göteborg arrangerade i veckan en konferens där återvinnare, forskare, tillverkare och användare bland annat skall samlas för att diskutera hur batterierna bättre kan återvinnas.
– Industrin är mycket intresserad av att hitta rätt återvinningstekniker. Vi kan i dag återvinna det mesta ur ett batteri, men det tar tid och är kostsamt. Med konferensen vill vi mötas och lösa dessa problem, säger Martina Petranikova, forskarassistent vid Chalmers, i ett pressmeddelande.
Kobolt genom barnarbete
Det finns i dag metaller och mineraler i dessa batterier som kommer att ta slut inom en snar framtid. Grundämnet kobolt, som är ett av de vanligaste ämnena i batterierna, beräknas få ett produktionsstopp redan 2025.
Kobolt är också en omdiskuterad mineral då mänskliga rättigheter ofta kränks i samband med brytningen. Detta i form av barnarbete och slavarbete.
– Detta är en mycket kritisk fråga där det är bråttom att finna lösningen. Hållbar tillgång och återvinning av kobolt är avgörande för elbilens existens, säger Martina Petranikova.