Bedrägeriförsöken har pågått sedan någon dag. Ännu känner banken inte till något fall där en bankkund faktiskt förlorat pengar.
– Men det kan ju finnas ett mörkertal, som Magnus Olsson, vd för Dalslands Sparbank, säger.
Ingen förklaring
Bedragarna har bland annat påstått sig vara han.
– Det känns ju otrevligt, så klart, att man använder mitt eller mina kollegers namn. Men det är ännu otrevligare att man försöker lura våra kunder.
Att bedragarna tycks ringa från något av bankens nummer har han ingen förklaring till.
– Jag är alldeles för oteknisk för att veta det. Men jag har fått uppgifter om att sådana saker har funnits tidigare. Så jag tror inte att just det är något nytt, säger Magnus Olsson.
Tiotal drabbade
Ett tiotal personer har hört av sig till banken för att berätta vad de råkat ut för. När banken fick kännedom om de intensiva bedrägeriförsöken gick man snabbt ut med information på sina sociala kanaler och till media.
Vilket råd vill du ge dina kunder?
– Det är att man aldrig ska logga in eller använda sina mobila bank-id eller säkerhetsdosa på uppmaning av någon som kontaktar dig, säger Magnus Olsson,