– Egentligen borde alla kalkyler uppgraderas. Förändringen har gått fort, det har förändrats de senaste två-tre åren, säger Per Andersson vid HUI Research. Foto: SVT

Nya köpcentrum riskerar stå tomma när e-handeln tar över

Publicerad

E-handeln förväntas stå för all tillväxt inom detaljhandeln de närmsta 15 åren. Det innebär att det egentligen inte kommer att behövas några nya butiksytor på många, många år. Ändå byggs det nya köpcentrum runt om i Västsverige.

Det byggs köpcentrum i Västsverige. Torp köpcentra i Uddevalla bygger ut och mer än fördubblar butiksytan för detaljhandel, det byggs i Mölndal och Kållered köpstad och snart ska också Mellerud få sin första galleria.

– Mellerud är sedan länge en etablerad handelsort, det vilar på goda traditioner, säger kommunstyrelsens ordförande Morgan E. Andersson (C).

Per Andersson vid Handelns utredningsinstitut som står för analysen av hur e-handeln tar marknadsandelar, är inte lika övertygad.

– Många av projekten går på gamla beslutsunderlag, egentligen borde alla kalkyler uppgraderas. Förändringen har gått fort, det har förändrats de senaste två-tre åren, säger Per Andersson vid HUI Research.

Gamla kalkyler

De flesta kalkyler som ligger bakom dessa västsvenska satsningar är betydligt äldre än så. Nu förväntas e-handeln ta all tillväxt inom detaljhandeln de närmsta 15 åren och enligt Handelns utredningsinstitiut då stå för 30 procent av all handel mot 10 procent i dag, säger Per Andersson.

– Man måste ha en plan och man måste ha en konsekvensanalys vad det innebär om man bygger ut.

Har alla kommuner förstått förändringen?

– Jag påstår nog att ganska få kommuner har förstått det.

Någon oro för Melleruds del känner inte kommunalrådet Morgan E. Andersson (C).

– Jag tror snarare att det är de större köpcentrum som ligger på ett större avstånd från centrum som kan få det lite motigt.

Så Mellerud kommer att bli vinnare i detta?

 – Ja, det är jag övertygad om.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.