Genom att inte göra en formell återkallelse utan hantera de brinnande bilarna som en teknisk kampanj går BMW under radarn för svenska myndigheter. Foto: TT

BMW har inte återkallat bilarna

Uppdaterad
Publicerad

Genom att inte göra en formell återkallelse går BMW under radarn för svenska myndigheter. I stället hanterar tillverkaren de brinnande bilarna som en teknisk kampanj.

– Eftersom vi inte har någon återkallelse har vi heller ingen bevakning, säger Hans Norén som är utredare på Transportstyrelsen för SVT Nyheter Väst.

Under onsdagen har han fört samtal med BMW och kontrollerat i myndighetens diarium om det finns uppgifter om återkallelse av BMW-modeller. Inga uppgifter finns.

– Det har inte ansetts som en allvarlig risk ifrån början, utan man har hanterat det här som en teknisk kampanj och man vidtar åtgärder inom ramen för ordinarie service var min tolkning av det samtal jag hade med BMW idag, säger Hans Norén.

BRANDRISK I BMW-BILAR

Om en tillverkare upptäcker brister som är så allvarliga att en återkallelse behöver göras ska de kontakta det land där en bil är typgodkänd, och i det här fallet är det hos tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen, KBA. De skickar i sin tur en underrättelse till sina systermyndigheter i andra EU-länder och återkallelsen får då ett nummer i systemet Rapex som andra myndigheter kan bevaka. Något sådant finns inte, uppger Transportstyrelsen för SVT.

Kan komma en återkallelse

Enligt Hans Norén har BMW informerat Transportstyrelsen om att det finns en teknisk kampanj. Men han uppger att mycket tyder på att BMW kan komma att göra en formell återkallelse.

-Jag tror nog att man har det här under övervägande för omprövning just nu.

PÅ vilket sätt blir det lättare för svenska BMW-ägare om det blir en formell återkallelse?

– Då ska man skicka ut information om återkallelse till fordonsägare med de brister man har upptäckt, och hur och när dessa ska återkallas.

Kommer föra samtal

SVT Nyheter Väst har varit i kontakt med bilägare som har blivit kontaktade av BMW och fått felet åtgärdat innan något har inträffat, men svenska myndigheter har ingen insyn i detta. Om det funnits en formell återkallelse hade BMW kunnat riskera indraget tillstånd att sälja bilarna. Nu går man under radarn.

Vi har uppgifter om brinnande bilar under färd i flera fall, borde det inte räcka för att formellt återkalla bilarna?

– Jag vet inte hur stor omfattningen är, men är det så att ett antal brinner av en specifik anledning då borde man som tillverkare titta på det på detta, säger Hans Norén.

Nu kommer Transportstyrelsen att föra samtal med BMW både i Sverige och kring hur de tyska myndigheterna agerar.

SVT Nyheter Väst har sökt BMW för att fråga varför de inte lämnat in formella uppgifter om återkallelse av bilarna och om de överväger att göra det. De har inte svarat.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

BRANDRISK I BMW-BILAR

Mer i ämnet