Idag tar det 70 minuter att resa mellan Göteborg och Uddevalla. Med ett dubbelspår skulle det ta 40 minuter. Foto: SVT

Vinster att vänta om Bohusbanan rustas upp

Uppdaterad
Publicerad

Bohusbanan har länge varit eftersatt och regeringen har hittills inte visat något intresse för att rusta upp järnvägen. Nu visar en ny rapport på den stora samhällsnyttan av ett dubbelspår. Förhoppningen är att rapporten får regeringen att mjukna.

Inte nog med att restiden skulle kortas avsevärt om man rustade upp Bohusbanan. Satsningen skulle dessutom kunna bli lönsam. Det hävdar Västsvenska handelskammaren som tillsammans med flera av kommunerna längs sträckan Göteborg – Uddevalla låtit undersöka den samhällsekonomiska nyttan med ett dubbelspår på sträckan. Uträkningar visar att nyttan totalt blir uppemot 21 miljarder kronor, medan kostnaden för en ny bohusbana uppskattas till 19 miljarder.

– Det här skulle betyda mycket för arbetsmarknad, studerande. Kort sagt möjligheten för privatlivet att gå ihop om man bor i Uddevalla och vill närma sig Göteborg, säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren.

I dag tar det 70 minuter att resa mellan Göteborg och Uddevalla. Med ett dubbelspår skulle det ta 40 minuter, vilket bara är aningen längre än det tar att åka mellan Trollhättan och Göteborg. Sedan de två städerna förbands med dubbelspår år 2012 har antalet pendlare ökat med 27 procent. Därtill har fastighetspriserna i Trollhättan skjutit i höjden.

Göteborg-Borås prioriteras

Så varför byggs det då inget dubbelspår på södra Bohusbanan? Det handlar förstås om prioriteringar. Regeringen har först och främst velat ha ett höghastighetståg mellan Göteborg och Borås.

– Nu har vi bra argument och fakta som vi ska lämna vidare till politiker i regering och riksdag. Vi kommer att jobba för att Bohusbanan måste komma in i den nationella planen, när en revidering sker om fyra år, säger Johan Trouvé.

Så kan det också bli. Utan att ha läst rapporten säger Trafikverket i dag att Bohusbanan troligen kommer att diskuteras inför nästa nationella plan.

– Trafikverket kommer att ta fram ett underlag så att vi kan pröva Bohusbanan inför nästa nationella plan, som rör 2022-2033. Min gissning är att både Västra stambanan och Bohusbanan kan bli aktuella att diskutera då, säger Bengt Rydhed, regionchef på Trafikverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.