Tom Onslow-Cole satt på det bombhotade planet och undrade vad det var som hände när de tvingades landa på Landvetter istället för på Arlanda. Foto: Tom Onslow-Cole

Flygplan på Landvetter bombhotat

Uppdaterad
Publicerad

Ett flygplan tvingades landa på Landvetter flygplats efter ett bombhot. Men det fanns inget farligt föremål ombord.

Ett SAS-plan på väg från London till Arlanda nödlandade strax innan klockan 10 på Landvetter efter ett bombhot. Klockan 14:45 kom beskedet att det inte fanns något farligt föremål ombord.

– Vi har gjort en grundlig undersökning och polisen är klara med sitt arbete. Det finns ingen anledning till oro, säger polisens presstalesperson Ulla Brehm till SVT Nyheter.

Hot på sociala medier

Enligt polisen fanns hot på sociala medier mot just detta flygplan. Det var SAS som slog larm om hotet, och polisen bedömde det som trovärdigt.

– Man kan ha med sig att de som gör de här bedömningarna är vana, så det måste ha funnits en riktig grund för detta, säger Ulla Brehm.

När piloten fick kännedom om hotet när planet befann sig över Västergötland och fattade beslutet att landa på Landvetter.

– Planet var i luften, strax söder om Såtenäs och gick direkt ner till Landvetter och landade där 09.57, säger flygräddningsledaren Lars Nilsson.

Ombord på planet fanns 72 personer. Strax före klockan 11 kom beskedet att planet utrymts och såväl passagerare som besättning tagits i säkerhet.

Satt på bombhotade planet

Den brittiske racerföraren Tom Onslow-Cole satt på planet.

”Took off for Stockholm, just landed in Gothenburg... This could get interesting. Anyone know what's happening?”, skriver han på sin Twitter.

Han skriver vidare att planet landade snabbt, parkerade på slutet av landningsbanan och att flygbesättningen och kaptenen är med passagerarna på bussen.

”Så, det var ett bombhot. Vi är alla i säkerhet och har kommit av planet. En stor eloge till piloten och besättningen för att de höll sig lugna”, skriver han i ännu en tweet.

Enligt SAS gick landningen helt odramatiskt till och efter att alla evakuerats från planet, höll kaptenen i samarbete med polisen en debriefing tillsammans med övriga besättningen och passagerarna.

– Det är för de ska få så mycket information som möjligt och få svar på de frågor de har, så de kan känna sig trygga, säger Cathrine Sandegren, presskontakt på SAS.

Planet taxades till en speciell uppställningsplats i avvaktan på bombteknikerna.  Men inget farligt föremål hittades alltså.

Besättningen har hörts

En förundersökning har inletts och rubriceringen är olaga hot mot grupp. För närvarande finns ingen misstänkt.

I ett tidigt skede trodde polisen att samtliga passagerare skulle behöva höras.

– Vi måste prata med passagerarna. Skälet är ju att vi vill hitta en gärningsman, sa Stefan Gustafsson på polisen till SVT nyheter Väst på förmiddagen.

Senare beslutade förundersökningsledaren att resenärerna inte behöver höras i nuläget. Besättningen på fem personer har däremot hörts.

Stoppade all trafik

Bombhotet ställde till det för flygtrafiken. Under en dryg timme fick inga flygplan lyfta från eller landa på flygplatsen. Vid 11-tiden hävdes stoppet delvis, och planen kunde börja lyfta igen. Först vid 13-tiden kom beskedet att flygplatsen öppnat även för ankommande flyg.

– De har börjat ta emot ankommande flyg. Luftfartsverket, som är de som bestämmer om luftrummet ska vara öppet eller stängt, har gjort den bedömningen, säger Åsa Öhman, informatör på Swedavia.

Fakta: Polisens bombgrupp

Polisens bombtekniker tar hand om och oskadliggör föremål som misstänks vara farliga, till exempel bomber och giftiga kemikalier.

Teknikerna lokaliserar föremålet och gör sedan en bedömning om det är farligt. Därefter försöker man säkra det, så att föremålet kan transporteras bort utan att göra skada.

Bombtekniker använder sig även av robotar som kan hämta, fotografera och skjuta sönder föremål utan att någon människa behöver gå i närheten. Särskilda bombhundar används också för att lokalisera explosiva ämnen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.