– Många äldre är svårt sjuka och dementa och lever i sina hem, då är det viktigt att det är säkra och trygga personer som anställs, säger Kerstin Hermansson (C), vice ordförande i Vård- och äldrenämnden.
Kommunstyrelsen föreslås fatta beslut om att utdrag ur belastningsregister även ska begäras vis rekrytering av vikarier och att samma krav ställs på privata aktörer som arbetar åt kommunen.
– Vi måste självklart ställa samma krav på all personal som kommer i kontakt med brukare inom äldreomsorgen, oavsett om det handlar om vår egen tillsvidareanställda personal, vikarier i vår verksamhet eller personal hos de privata utförarna, säger Kerstin Hermansson.
Tjuv fick jobb som vikarie
SVT Nyheter Väst har tidigare rapporterat om stölder inom äldreomsorgen i Borås kommun. I november åtalades en man i 30-årsåldern för att ha stulit från brukare. Mannen var tidigare dömd för nära 40 stölder från äldre men anställdes trots det som timvikarie av Borås stad. Enligt Kerstin Hermansson har den här händelsen påverkat beslutet.
– Delvis har det gjort det. Vi ser ju att det händer småstölder, pengar, smycken och läkemedel.
Kerstin Hermansson understryker dock att det inte är säkert att det alltid är personalen som ligger bakom när saker försvinner.
– Det är komplext och svårt att utreda. Det är ju sjuka och dementa människor det handlar om. Det kan ju vara så att man förlagt sina saker eller att någon utomstående stulit dem.
Kodlås på läkemedelsskåp
Kravet om utdrag ur belastningsregistret vid rekrytering finns redan inom andra verksamheter i Borås så som skolan och arbete med funktionsnedsatta. Kommunen har också andra verktyg att använda sig av för att motverka stölder.
– Det finns mycket som kommunen kan göra i förebyggande syfte. Vi har till exempel läkemedelsskåp med kodlås. Då ser man precis vem som har varit inne.