Avgör själv – kör chauffören buss eller har han uppmärksamheten på annat håll? Foto: Privat

Över tusen anmälningar om mobilanvändande busschaufförer

Uppdaterad
Publicerad

Över 3000 anmälningar inkom förra året till landets länstrafikbolag och regioner om att deras busschaufförer använt mobiltelefon i trafiken. Västtrafik har 1005 ärenden under förra året och det är näst högst i landet. Men inte vid ett enda tillfälle har det begärts något vite av bussbolagen.

Det handlar om busschaufförer som läst papper under körningen, pratat i telefon, men även skickat meddelanden eller surfat på sociala medier.

– Utvecklingen med ofokuserade förare ligger konstant de senaste åren, säger Jarl Samuelsson, affärsenhetschef på Västtrafik. Vi jobbar kontinuerligt med våra partners för att vi ska försöka sänka den nivån.

Metter Ramquist som är presschef på Västtrafik skriver till SVT Nyheter i ett mail att:

– Konsekvensen kan bli att föraren varnas och i de allvarligaste fallen kan det resultera i en uppsägning.

Läste papper vid ratten

Förra sommaren filmades en busschaufför i Göteborg som satt och läste papper vid ratten. Han blev filmad i tre minuter. Arbetsgivaren Göteborgs spårvägar såg allvarligt på händelsen. Dan Paulström var affärsområdeschef på Göteborgs spårvägar, där den aktuella chauffören är anställd. När SVT Nyheter Väst spelade upp filmen för honom betonade han att chaufförens agerande inte var okej.

– De flesta av våra förare vet om och sköter sin ansvarsfulla roll till punkt och pricka. Om det händer någon avvikelse som det här är så vill vi gärna veta det så att vi kan ta tag i det, för det här tycker vi är helt tokigt, sa Dan Paulström.

Göteborgs spårvägar och Västtrafik utredde händelsen från i somras internt, men lyckades inte identifiera chauffören och någon eventuell reprimand eller uppsägning blev det inte.

– Vi har kört fast. Vi känner inte igen honom, sa Peter Löfgren, trafikchef på Göteborgs spårvägar, vid händelsen i somras.

SVT frågade om länstrafikbolagen och regionerna begärt vite någon gång under förra året för att en busschaufför använt mobiltelefon under körning.

Endast fem av totalt 21 regioner och länstrafikbolag hade gjort det. Västtrafik har inte gjort det.

Inte skrivit in vite

Vissa uppger att de inte ens skrivit möjligheten att begära vite i avtalen med bussföretagen.

Region Jönköpings län har den möjligheten och de begärde vite 28 gånger förra året för att busschaufförer använt mobiltelefon när de kört.

– Det har en liten lugnande effekt, men den allmänna debatten som är uppe nu ger mer effekt, säger Charles Tholin, affärsutvecklare på Jönköpings länstrafik.

Förbud enligt policy

Enligt Västtrafiks policy får förarna får inte använda mobiltelefon under färd och kundmöte. I undantagsfall kan mobiltelefon användas i tjänsten för till exempel larmning. Vid dessa tillfällen ska handsfree-utrustning användas. Användandet ska ske på ett sätt som inte påverkar resenärernas och personalens trygghet och säkerhet.

Västtrafiks svar från undersökningen genomförd av SVT Örebro

1. Hur många anmälningar fick ni in under 2019 om att busschaufförer använt mobiltelefon medan de kört?

Vi har inte fått in några anmälningar. Däremot uppmanar vi alltid våra kunder att höra av sig till vår kundservice om man ser att en förare använder mobilen under färd, så vi kan följa upp händelsen med trafikföretaget och föraren i fråga. Konsekvensen kan då bli att föraren varnas och i de allvarligaste fallen kan det resultera i en uppsägning. Trafikföretaget är arbetsgivare för förarna och gör en bedömning över vilka åtgärder som är lämpliga. Vi har under 2019 fått in 1005 synpunkter från kunder som gäller mobilanvändning, majoriteten av dessa ger dock inte tillräcklig information kring huruvida föraren brutit mot lagen eller inte men vi tar ändå upp samtliga fall med trafikföretagen.

2. I hur många av fallen har ni krävt vite av bussbolaget?

Inte i något fall. Vi jobbar i ett nära samarbete med våra partners och har en tät dialog för att säkerställa att de har rutiner som funkar. Om vi har företag som inte lever upp till kraven vi ställer och inte vill göra förändringar, så kan vi ta till avtalet som yttersta åtgärd men dit vill vi helst inte komma.  

3. Valde ni under förra året att polisanmäla någon chaufför för mobilanvändning? Om svaret är ja – hur många?

Nej, inte Västtrafik. Detta eftersom vi själva inte har några lagliga möjligheter att kontrollera eventuell bevisning och trafikföretagen får inte begära ut filmer från övervakningskamerorna som finns ombord, det får enbart polisen göra. Vi ser gärna att den som bevittnar brottet gör polisanmälan.

4. Om ni under förra året fick in några foton eller videoklipp i samband med anmälningarna vill vi gärna ta del av dem. 

På grund av att eventuella filmer/bilder omfattas av sekretess enligt 29 kap. 3 § OSL kan vi inte lämna ut dessa utan att de är maskade. Det håller vi på med just nu men det kan ta ytterligare ett par dagar.

Mette Ramquist Presschef Västtrafik

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.