Det var en januarikväll 2018 som Ahmad Rekkab och hans tre vänner var på väg hem från fotbollsträningen i Angered. Pojkarna var stökiga och blev därför utkastade från bussen. Ahmad Rekkab ska då ha fastnat med sin vänstra arm i bussdörren.
Enligt Ahmad Rekkab fortsatte busschauffören köra, trots att han satt fast i dörren.
– Min hand var inne och jag var utanför bussen. Bussen började åka och jag höll i mig med min högra hand vid hjulen och släpades efter med benen i marken, säger Ahmad Rekkab.
Efter händelsen fick Ahmad Rekkab åka in till akuten. Läkaren konstaterade att Ahman, som då var tolv år, hade brott i det vänstra strålbenet i vänsterarmen, svullnad över höger och vänster fotled samt skrapsår på näsan.
Fastklämd i dörren
Händelsen polisanmäldes och har lett till att busschauffören åtalats. I stämningsansökan framgår att Ahmad Rekkab suttit fast med armen på insidan av bussen och kroppen utanför medan chauffören kört i drygt två kilometer.
Enligt assistentåklagare Marie Johnsson har målsägande och de två vittnena berättat om händelsen på ett sätt som är omfattande och detaljerat. I bevisningen finns också fotografier av skador på Ahmad Rekkabs kläder.
– Jag anser att det finns stöd för dessa uppgifter, säger Marie Johnsson.
Nekar till brott
Busschauffören nekar helt till brott. I polisförhöret menar chauffören att Ahmad Rekkab själv ska ha försökt öppna dörrarna och därför fastnat.
Enligt försvarsadvokaten Ralph Ekman bestrider chauffören att Ahmad Rekkab ska ha hängt utanför bussen.
- Enligt min klient ska pojken ha stått kvar inne i bussen ända fram till Angered centrum, säger Ralph Ekman.
Göteborgs spårvagnar kamerabevakar bussar och spårvagnar. Men polisen har i det här fallet inte begärt ut övervakningsfilmen som raderats 24 timmar efter att händelsen inträffat.
Bussen borde bromsat
Henrik Cederqvist är trafikområdeschef på bussföretaget Keolis som ansvarar för bussarna i Göteborg.
– Vi beklagar det som har inträffat, viktigast för mig och för hela Keolis är att man som resenär ska känna sig trygg och säker på bussarna, säger säger Henrik Cederkvist.
Enligt den tekniska undersökningen ska bussen bromsa när en av bussdörrarna är öppen.
– Bussarna är utrustade med klämskydd som ska undvika att man fastnar om dörren ändå går igen, säger säger Henrik Cederkvist.
Ingen avvikelse
Bussföretaget har vid sin dygnskontroll inte noterat någon avvikelse vid kontrollen av bussen.
Enligt Keolis har busschauffören ingen anmärkning eller avvikelse sedan tidigare. Chauffören är i dag kvar i sin tjänst som busschaufför.
Händelsen, som inträffade den 22 januari 2018 är rubricerad som vållande till kroppskada.
Rättegång avgörs den 11 april i Göteborgs tingsrätt.