Den bristande skyltningen på spårvagnarna beror på att leverantören av skyltsystemet gick i konkurs 2019. Göteborgs Spårvägar gjorde då en upphandling enligt lagen om offentlig upphandling.
– Anledningen till att det tagit så här lång tid är att det skett flera överprövningar. När vi bestämt oss för en viss leverantör har andra leverantörer överklagat. Och detta har skett flera gånger, säger Robert Lindberg, presschef på Göteborgs Spårvägar.
Nytt avtal
Nyligen har man ändå tecknat ett avtal med en ny leverantör för destinationsskyltarna. I maj-juni påbörjas arbetet med att göra om skyltsystemen. Det tar cirka en vecka per vagn – och det rör sig om totalt 144 vagnar av modellerna M31 och M32. Med andra ord lär det ta månader innan samtliga vagnar är åtgärdade.
– Vi vågar inte lova något slutdatum på grund av corona, säger Robert Lindberg.
Analog nödlösning
Enligt honom har man haft tillfälliga, analoga skyltar i fönstret på de spårvagnar vars skyltar släckts. Men de skyltarna ger inte passageraren Rauli Säntti mycket för:
– Det är pyttesmå gula lappar, inte mycket större än en cigarettask och svåra att se. Detta hade kunnat åtgärdas på ett bättre sätt från första början. Nu har eländet istället gjort att folk blir irriterade och förvirrade och kommer för sent till jobbet, säger han.