Ulrica Johansson är avdelningschef på ekonomiavdelningen på grundskoleförvaltningen i Göteborg. Foto: SVT

Här får eleverna mer pengar – när skolan miljonsparar

Uppdaterad
Publicerad

När skolan i Göteborg behöver spara 155 miljoner i år används en ovanlig lösning. Pengarna tas från grundskoleförvaltningen och inte skolorna. Eleverna får nu i stället mer pengar.

Det har skrivits mycket om de ekonomiska problemen i grundskolan i Göteborg. I år ska det sparas in 155 miljoner kronor.

Sett över tunga poster

Men pengarna tas inte från skolorna utan summan hamnar i stället på grundskoleförvaltningen, vilket P4 Göteborg var först med att rapportera om.

Leasing, internservice och tjänster inom kommunen har bland annat setts över.

– Det har varit stora poster där vi kunnat dra ner, säger Ulrica Johansson avdelningschef på ekonomiavdelningen på grundskoleförvaltningen i Göteborg.

En stor förvaltning

Sommaren 2018 slogs förvaltningen ihop till en enda, istället för att skolorna låg på stadsdelarna. Det är en anledning till att detta går att göra just nu, enligt Ulrica Johansson på grundskoleförvaltningen.

– Det är absolut en styrka att vara en sådan här stor förvaltning, säger hon.

Mer pengar till elever

Samtidigt som besparingen sker inom förvaltningen får istället eleverna större elevpeng, fyra procent högre, alltså får skolorna mer pengar. Till P4 Göteborg säger Bengt Randén, förvaltningsdirektören för grundskoleförvaltningen i Göteborg, att detta sker samtidigt som både Stockholm och Malmö sänker sin elevpeng. 

– Jag tror att det beror på att vi har en förvaltningsledning med elevfokus. Och nu hade man faktiskt chansen att visa att man menade allvar med det, säger rektorn på Nytorpsskolan i Hammarkullen Elsemarie Hallqvist.

Hör ovan Ulrica Johansson på grundskoleförvaltningen svara på varför man inte gjort detta tidigare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.