Det är nu tio dagar sedan de två teknikhusen på sträckan Väring-Moholm norr om Skövde på Västra stambanan började brinna. Bränderna orsakade stora problem med förseningar och inställda tåg på sträckan och först i dag har tågen börjat rulla på som vanligt igen.
– Det ena teknikhuset byggdes upp och var klar i helgen som var och det andra huset blev färdigt klockan 0
4.15 i morse, säger Bengt Olsson.
En utredning av det inträffade har nu gjorts och den visar att det är en fågel som ligger bakom bränderna.
– Vi har hittat fågeln och den var bara kol eftersom det är 16 000 volt i kontaktledningarna som förser tågens motorer med ström.
Är det inte ett bräckligt system om en fågel kan orsaka både bränder och tågstopp?
– Det händer normalt ingenting om en fågel sätter sig på en kontaktledning. Problemet är om den sätter sig i närheten av en kontaktledningsstolpe för då kan det bli ett så kallat överslag och strömmen söker sig vidare genom fågeln och det blir som att kontaktledningen exploderar.
”Ingen lek att bygga in 16 000 volt”
Vad gör ni för att sådant här inte ska hända, det är väl ganska vanligt att fåglar sätter sig på kontaktledningar?
– Det är ingen lek att bygga in 16 000 volt, men vi gör allt vi kan för att göra det så ogästvänligt som möjligt för fåglarna. Vi sätter upp piggar och försöker kapsla in infästningarna vid kontaktledningsstolparna så gott vi kan.
Enligt honom orsakade explosionen att kontaktledningen föll ner över teknikhuset och det brann ner till grunden. Branden spred sig från det första huset till det andra som fanns i närheten, och därav de stora problemen i tågtrafiken.
Hur vanligt är det att sådant här händer?
– Att det blir så här omfattande är mycket ovanligt, säger Bengt Olsson.