Matilda Hansson är glad att hon får fortsätta med simundervisningen. Hör henne berätta vad hon lärt sig i klippet ovan. Foto: SVT

Färre barn i förskolan får simundervisning

Uppdaterad
Publicerad

Förra året fick kommunerna ett bidrag från staten för simundervisning i förskoleklasser. I den nya budgeten finns bidraget inte med, och nu ställs den planerade undervisningen in i flera kommuner. I Borås väljer kommunen att själv ta kostnaden för lektionerna under våren.

– Vi kommer att köra som planerat under dessa två terminer, säger Mona Carlbom, verksamhetschef på fritids- och folkhälsoförvaltningen i Borås stad.

Hon beklagar att bidraget dragits in, och menar att det är ett problem för skolor som planerat för ett läsår att budgeten gäller per kalenderår.

– Det krockar lite. Men de flesta barnen har hunnit gå under hösten, säger hon.

Enligt Mona Carlbom kommer 460 av de totalt 1 461 eleverna i förskoleklass få sin simundervisning under våren, utan stöd från statsbidrag.

Elever blir utan undervisning i Trollhättan

I Trollhättan ställs däremot besöken på badhuset in. Minst 300 barn i förskoleklass går därmed miste om sin simundervisning.

– Det fanns ingen chans för oss att hinna med alla under höstterminen, säger Tommy Svensson, kultur- och fritidschef i Trollhättan.

Högt tryck på det största badhuset i kommunen, som dessutom renoverats under hösten, gjorde att undervisningen för vissa elever planerades in under våren.

Färgelanda hann med

I flera andra kommuner har man dock lyckats erbjuda alla elever i förskoleklass simundervisning före årsskiftet. En av dem är Färgelanda.

– Ja, vi har faktiskt hunnit. Vi har haft simundervisning i Uddevalla och bokat bussar dit. Det här har verkligen gett barnen en bra start, säger Lehnida Hurcic, handläggare på kultur- och fritidsförvaltningen i Färgelanda.

I klippet ovan får du höra vad elever i en förskoleklass på Gula skolan i Borås kommun tyckt om simundervisningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.