Strax innan jul stod sex av Kinnekullebanans elva tåg stilla. Resenärerna fick med kortvarsel veta att tåg bytts mot buss eller taxi, ofta med förseningar som följd.
– Det känns inte bra, det sänker förtroendet för resandet och vi är rädda att resenärerna väljer andra alternativ och inte återkommer, säger Jonas Sundström (S) kommunalråd i Lidköping.
Täcker fem kommuner
Kinnekullebanan sträcker sig genom fem kommuner i Skaraborg och är viktig inte minst som arbetspendling mellan de olika kommunerna. Den är Västtrafiks enda sträckning i regionen som inte är elektrifierad och alltså den enda sträckning där dieselmotorvagnar krävs.
– Vi delar kommunalrådens kritik. Vi har haft större tekniska problem med tågen i höst och det har varit samma i Jönköping och Värmland, säger Tovald Svahn, biträdande affärschef Tåg på Västtrafik.
Lok från 80-talet
Loken som är från 80-talet har plötsligt nu i höst börjat krackelera: Läckande avgasrör, problem med bränsletillförseln och nu senast problem med växel och motor. Det planeras för en verksatad i Lidköping (klar i mars) men just nu är närmsta verkstad i Nässjo med långa transportsträckor som ytterligare en orsak till problemen.
– Tågen rullar i dag och det ser bättre ut denna veckan men vi kan inte vara helt säkra än, säger Tovald Svahn.
Kommunalråden vill se mer handlingskraft från Västtrafik, att man snabbare löser reparationerna och minskar antalet inställda avgångar.
– Vi har ju en målbild som är politiskt förankrad som säger att vi ska utveckla banan och den rättar vi oss efter. Tågen ska gå och folk ska kunna lita på oss, det är det som gäller för oss, säger Tovald Svahn.