Västtrafiks it-chef Thom Birkeland om varför appen crashar. Foto: Thomas Harrysson

Fler åker till jobbet – då kraschar Västtrafiks app

Uppdaterad
Publicerad

Sedan i tisdags har Västtrafik haft problem med sin app för köp av biljetter till kollektivtrafiken. Detta beror bland annat på att allt fler åker till jobbet efter att coronarestriktionerna släppts.

Efter att Sverige öppnat upp för att fler ska kunna gå tillbaka till jobbet, har det kollektiva resandet tagit fart. Så till den grad att Västtrafiks reseapp ToGo kraschat – tre dagar i rad.

– Vi ser en beteendeförändring de senaste dagarna där folk går tillbaka till att jobba på kontoren. Och det har lett till att vårt it-system har blivit överbelastat, säger Thom Birkeland, it-chef på Västtrafik.

Han berättar vidare att fler personer köper enkelbiljetter i nuläget medan de tidigare hade periodkort. Detta förklarar varför appen strular nu, men klarade trycket före pandemin.

Ingen prognos

När systemet blir överbelastat aktiveras en så kallad ”störningsbiljett” där alla biljetter blir gratis i hela regionen under 30 minuter. Enligt Thom Birkeland arbetar man nu med att försöka fixa systemet genom att lägga till mer datorkraft, göra mjukvaruuppdateringar och göra systemunderhåll.

När systemet kommer kunna hantera den ökade mängden biljettköp finns det ingen prognos för.

Hur mycket kostar dessa störningar Västtrafik?

Det har jag ingen överblick över. Just nu har vi fullt fokus på att lösa tekniken, säger Thom Birkeland.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.