Rebecka Mårtensson känner sig mer motiverad till delta på föreläsningarna. Foto: PVT

Chalmers tar hjälp av e-sport – spetsar till föreläsningarna

Uppdaterad
Publicerad

Sedan pandemins start har distansundervisningen blivit standard, vilket försvårat för både lärare och elever. Men med inspiration av e-sport har två fysiklärare på Chalmers hittat ett undervisningssätt som ökat studenternas engagemang.

I klippet kan du se hur föreläsingen går till – och hör varför studenten Rebecka tycker det fungerar bra.

För 70 000 kronor byggde fysiklärarna en föreläsningsstudio med fyra kameror, tre skärmar, greenscreen och högkvalitativa mikrofoner. Tekniken ger en betydligt mer detaljrik föreläsning.

– Vi insåg att vi kunde dra nytta och ta lärdom av tekniska lösningar som professionella e-sportare använder sig av för att skapa en distansundervisningsstudio, säger Andreas Isacsson, biträdande professor vid institutionen för fysik på Chalmers.

Bättre kommunikation

Enligt lärarna har arbetsbelastningen minskat, dessutom känner sig studenterna mer motiverade till att delta i föreläsningen. Dessutom har kommunikationen mellan elever och lärare blivit bättre via en chattfunktion.

– Vi märker att fler studenter som kanske höll sig tillbaka från att ställa frågor faktiskt vågar ställa frågor i chatten men även via mikrofon. Och vill de ställa den privat till läraren så finns den möjligheten också, säger Philippe Tassin, docent i fysik vid Chalmers tekniska högskola.

”Funkar väldigt bra”

Föreläsningarna spelas även in och går att titta på i efterhand. Efter utvärdering av fem föreläsningar kunde lärarna konstatera att konceptet var lyckat.

– Det funkar väldigt bra för vi ser tydligt vad som står på tavlan och jag hör mina lärare väldigt tydligt. I början tänkte jag `vad tråkigt med distansundervisning´ men på det här sättet funkar det väldigt bra, säger studenten Rebecka Mårtensson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.