Katarina Laundy som är forskare och psykolog ser ett stort intresse för mindfulness i skolan. Foto: SVT

Forskaren: ”Barn lär sig mindfulness snabbare än vuxna ”

Publicerad

Katarina Laundy, doktorand och psykolog, forskar på hur mindfulness i skolan påverkar barnen. Enligt henne finns det ett ökat intresse för att införa medveten närvaro i klassrummen.

Katarina Laundy, doktorand på Sahlgrenska akademin och psykolog, är en av dem som ligger bakom en studie från år 2016 om mindfulness för barn i skolan. Många skolor ville delta i den.

– Intresset för mindfulness i skolan är väldigt stort. Lärare tycker det är väldigt tufft att stimulera barnen och att hålla deras uppmärksamhet. Det är svårt att få till studieron och lugn och ro i skolan. Därför famlar man efter metoder som kan hjälpa skolan med det, säger Laundy.

Tidigare forskning

I studien, som genomfördes tillsammans med bland annat andra psykologer och Göteborgs stad, prövade fem skolor i västra Göteborg mindfulness i klassrummet.

Det var ett pilotprojekt där de använde en särskild metod: TMR – som står för träning för medveten närvaro och resiliens. Resultatet publiceras först år 2020, men enligt Katarina ligger det i linje med tidigare forskning.

– Metastudier visar att barn ofta får en signifikant förbättrad förmåga att hantera stress, att relatera till sina kamrater på ett vänligare sätt, att inte bli så reaktiva utan får bättre impulskontroll och att de kan fokusera och koncentrera sig bättre, säger Laundy.

Finns det något negativt eller några risker med mindfulness för barn?

– Vid posttraumatiskt stressyndrom märker man inte att man har det förrän i vissa givna situationer. Utifrån forskning på vuxna vet man att mindfulness kan trigga symptom så att man blir väldigt, väldigt orolig.

– Och till exempel när det gäller ADHD – så växer känslor av otålighet och ångest även på vanliga lektioner hos barn som har impulskontroll-störningar. Det visar sig också på korta stunder av medveten närvaro. Så där behöver man veta hur man ska hantera oron som kommer så att varken barnet eller man själv blir skrämd av det.

Lär sig lärare att hantera det enligt TMR?

– Ja. Men jag får tillägga att det är extremt ovanligt att det dyker upp häftiga känslor. Det vi märkt är att vissa barn blir väldigt otåliga och rastlösa och måste gå ut en stund och distrahera sig. I övrig såg vi ingenting av det.

Kungälv inför TMR

Nu har Kungälvs kommun beslutat att implementera TMR-metoden, och som ett första steg införs den på ett tiotal mellanstadieskolor.

– Det är ett spännande projekt där vi just har utbildat den första kullen med lärare, kuratorer och specialpedagoger. Intresset är väldigt stort och det är fantastiskt roligt att se.

Vad hoppas du inför framtiden?

– Att barn får mer hjälp med att styra sin uppmärksamhet. Och att barn – framför allt utsatta barn – tidigt får hjälp att styra sina känslor. För vi vet, utifrån forskning som gjorts på känslomässig självkontroll, att det är så viktigt för att kunna leva ett gott liv och inte hamna i utanförskap och kunna hålla ihop sina relationer och faktiskt ha en bättre somatisk hälsa. 

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.