Sofia Werner, skeppsingenjör SSPA Chalmers är en av 20 personer som utvecklar framtiden fraktfartyg. Foto: SVT / Montage: Wallenius Marine

Fraktfartyg kan få vind i seglen igen

Publicerad

På Chalmers provar man just nu ett nygammalt koncept. Ett segeldrivet fraktfartyg som ska minska bränsleförbrukningen och utsläppen med 90 procent. Och om allt går som det ska, kan det segla över Atlanten inom fem år. 

– Vind är det som vi tror är det allra säkraste sättet att nå FN:s klimatmål för sjöfarten, säger Sofia Werner, skeppsingenjör SSPA Chalmers.

Det är än så länge bara en modell fem meter lång, men den riktiga Oceanbird som hon är döpt till, är tänkt att bli 200 meter lång och 100 meter hög. Med hjälpmotorer, ett något långsammare fartyg men betydligt billigare i drift och bra för miljön.

Seglen är under utveckling, kanske blir de mest i metall, ungefär som flygplansvingar och med teleskopfunktion för att kunna sätta segel eller reva snabbt och effektivt.

Varför tar det så lång tid att gå tillbaka till segel?

– Man har väl hittat en vinnande koncept med dieselmotorn, säger Sofia Werner, skeppsingenjör SSPA Chalmers.

– Men nu har vi fått helt andra krav från IMO (International Maritime Organization) att faktiskt reducera koldioxidutsläppen från sjöfarten väldigt kraftigt och då kommer man tillbaka till de här lösningarna.

Se prototypen i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.