Foto: TT

Göteborg–Stockholm prio för höghastighetståg

Uppdaterad
Publicerad

Sträckan Göteborg–Stockholm bör prioriteras om man av finansiella skäl måste välja när höghastighetstågen ska byggas, meddelar Sverigeförhandlingen i en rapport som presenteras i dag.

– Restidsvinsterna är mest markanta där, säger förhandlare HG Wessberg.

Efter år av utredande och förhandlingar har Sverigeförhandlingen, i sin rapport som nu lämnas till regeringen, landat i att sträckan Stockholm—Göteborg bör prioriteras om man av finansiella skäl måste välja när höghastighetstågen ska byggas.

I så fall får sträckan Stockholm—Malmö ställa sig på kö. Orsaken till valet är att sträckan Stockholm—Göteborg ger större tidsvinst och berör fler resenärer enligt Sverigeförhandlingen.

– Och vi får in stora städer som Jönköping och Borås tidigt, säger Wessberg.

Krävs lån

Regeringsutsedda Sverigeförhandlingen ser dock helst att båda sträckorna byggs samtidigt och att staten lånar pengar till bygget. Enligt de senaste kalkylerna kostar projektet totalt omkring 230 miljarder kronor.

– För oss är det uppenbart att vi måste bygga båda sträckorna samtidigt och lösa finansieringen på annat sätt än med bara anslag. Går vi anslagsvägen kommer systemet att vara på plats tidigast år 2064. Med en lånefinansiering har vi banorna på plats ca 2035, säger HG Wessberg.

På Västra Götalandsregionen anser man också går med på Sverigeförhandlingens rekommendation om att bygget ska kunna finansieras av lån.

– Det är utmärkt att Göteborg–Stockholm prioriteras men vi är inte i land för att det krävs att regeringen med på att lånefinsiera så att det går att bygga, säger Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande till SVT Nyheter Väst.

Utvecklar arbetsmarknad

På Västsvenska handelskammaren är man också positiva till prioriteringen.

– Det skulle bli ett fantastiskt lyft för Göteborgsregionen, säger Johan Trouvé, vd på Svenska handelskammaren.

– Det skulle innebära att kartan ritas om att arbetsmarknaden utvecklas då personer med kompetens i Jönköping bara har en 50 minuters restid till Göteborg, säger Trouvé.

Höghastighetståg

Tanken är att höghastighetstågen, som ska kunna köra i upp till 320 kilometer i timmen, ska kunna åka mellan Stockholm och Göteborg på två timmar och Stockholm och Malmö på två och en halv.

I dag går tågen på det svenska järnvägsnätet som mest omkring 200 kilometer i timmen.

Regeringen räknar också med bostadsbyggande i storstäderna och längs med den planerade järnvägen. Enligt Sverigeförhandlingen har det slutits avtal om 290 000 nya bostäder, varav 178 000 i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Fakta: Sverigeförhandlingen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.