Foto: TT

Göteborgarna får betala när paketet blir för dyrt

Uppdaterad
Publicerad

Det Västsvenska paketet har redan blivit så dyrt att flera planerade byggen stoppats.

Nu kan Göteborgs skattebetalare istället tvingas ta kostnaden.

Det Västsvenska paketet är Göteborgs stora infrastruktursatsning där målet är att förbättra kollektivtrafiken, miljön och möjligheterna för näringslivet.

Här ingår stora projekt som Västlänken och införandet av trängselskatten.

Västlänken

Femtio procent av kostnaderna står staten för, resten delas mellan Västra Götalandsregionen, Region Halland och Göteborgs stad.

Men paketet har också mött motstånd. Många av frågorna har handlat om kostnaden för paketet och om man lyckas hålla budget.

– Vi håller budgeten. Vi håller ganska hårt i tyglarna för att hålla budgeten, säger Johan Nyhus, (S) ordförande i trafiknämnden i Göteborg stad.

Skjuta till pengar

Men idag kan SVT Västnytt avslöja hur Västsvenska paketet blivit så dyrt att byggen stoppats, och att Göteborgs stad tvingats skjuta till extra pengar för att budgeten inte räckt till.

Från Engelbrektsgatan, via Södra vägen till Skånegatan, skulle det byggas en dubbelriktad gång- och cykelbana. Helt finansierat genom det Västsvenska paketet.

Men eftersom kostnaderna skulle överskrida budgeten tvingas Göteborgs stad att ta pengar ur egen ficka för att få cykelbanan på plats.

Allt kan inte byggas

Även flera trafiksäkerhetshöjande byggen har stoppats. I korsningar i bland annat Kortedala och i Tuve var det tänkt att det skulle byggas cirkulationsplatser. Men de planerna ligger nu på is. Precis som byggen i Vasastaden, Skogome och Påvelund. Budgeten för Västsvenska paketet räcker helt enkelt inte till.

Om man lyfter ut delar av Västsvenska paketet för att man inte har pengar, då har man väl spräckt budgeten?

– Nej, det har man inte. Man har en summa pengar. Pengarna har man inte gjort av med, men man har tagit bort en del saker. Då håller man ju pengabudgeten, men man genomför inte alla projekt, säger Johan Nyhus (S).

Tvingats prioritera

Man håller alltså budgeten – genom att inte bygga allt som varit budgeterat. Åtgärderna har helt enkelt visat sig vara dyrare än planerat, och man har tvingats prioritera.

Men enligt Jonas Ransgård (M) har inte bara planerade byggen lyfts bort, utan det har även lagts till åtgärder, något han tycker är viktigt att påpeka.

– Det har också lagts till saker. Man kan inte bortse från att det förts in saker som inte fanns med inledningsvis, säger Jonas Ransgård (M).

Men då har man lagt till saker som man från början inte räknat med, alltså oförutsedda utgifter. Det är ju därför man tvingas lyfta ut vissa planerade projekt. Och då har det ju blivit dyrare?

– Det kan också vara så att andra åtgärder visat sig mer angelägna, säger Jonas Ransgård.

Oklart vad som händer

Vad som händer med alla stoppade byggen vet man inte i dag, En del kanske utgår helt, en del kanske finansieras av Västsvenska paketet framöver eller så blir det som med cykelbanan på Engelbrektsgatan – Göteborgs kommun får stå för kostnaden.

– Om vi politiskt bedömer att en åtgärd är viktig, och den inte längre ryms inom Västsvenska paketet, då får vi en ökad kostnad, säger Johan Nyhus (S).

Tror du göteborgarna vet om att allt inom Västsvenska paketet inte kommer att byggas inom paketet, utan att Göteborgs stad får skjuta till extrapengar för att det har blivit för dyrt?

– Det vet inte jag. Det kan jag inte svara på. Det är bra om man informerar dem om det, men då får man vara väldigt noga om vad man informerar om, säger Johan Nyhus (S).

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Västlänken

Mer i ämnet