Att hälften av Göteborgs bussar nu går på el kan jämföras med Stockholms län, som bara har 29 elbussar – av totalt 2 200 stycken. Nyligen fick Stockholms innerstad sina 15 första elbussar, vilket SVT berättat om.
Från 2018 har Västtrafik ökat från noll till 320 elbussar i hela Västra Götaland, som kör i städerna.
Landsbygdstrafiken funkar inte med el?
– Det har inte gjort det förut för det har inte funnits bussmodeller som passar på el. Men det gör det nu. Så jag tror det kommer hända väldigt mycket på elsidan även för regiontrafiken framöver.
Västra Götalandsregionen har ett klimatmål som innebär att utsläppen av växthusgaser ska minska med 80 procent från 1990-års nivå till år 2030. Där utgör kollektivtrafiken bara en av delarna.
Forskarråd granskar regionen
I oktober 2021 startade ett oberoende forskarråd sitt arbete med att granska i vilken mån regionen går i rätt riktning mot klimatmålet. I rådets första rapport konstaterar de att minskningstakten av klimatutsläpp är alldeles för långsam.
– Det krävs mycket mer än vad man tänker sig. Alla aktörer har inte tagit till sig det här. Men det finns också saker som görs som är väldigt bra, som inte syns ännu i utsläppsstatistiken, säger Björn Sandén, professor i innovation och hållbarhet på Chalmers och en av forskarna i rådet.
Till rådets nästa rapport, som släpps vid kommande årsskiftet, kommer de ha extra fokus på transporter.
Västtrafiks bussar
785 stadsbussar, varav 545 i Göteborg/Mölndal/Partille
1029 landsbygdsbussar
Summa totalt: 1814 bussar
Sommaren 2022 går totalt 320 stadsbussar på el i regionen.
Flest elbussar finns i Göteborg (234 st), resterande i Mölnlycke, Trollhättan och Vänersborg.
Landsbygdsbussarna går på biodiesel eller biogas
År 2030 ska 700 bussar i hela regionen vara elektrifierade