Hamnarbetarförbundet har de senaste åren varit i konflikt med arbetsgivaren i framför allt Göteborgs containerhamn. Förbundet organiserar en majoritet av arbetarna i många av landets hamnar, medan det är enbart Transport som tecknat kollektivavtal med arbetsgivaren.
Nu öppnar Hamnarbetarförbundet för ett sammangående med Transport – med vissa förbehåll.
-Det skriftliga förslaget vi fick från LO duger inte. Det innebär att vi blir underordnade Transport i ett hängavtal och sedan bara ska gå in i Transports nuvarande strukturer, säger Erik Helgeson, som sitter i Hamnarbetarförbundets styrelse.
Söker kompromiss
I stället måste sammangåendet bygga på en kompromiss, poängterar han.
-Vi har ingen ambition att ta över Transport. Vi vill hitta en kompromiss där vi kan behålla de mest vitala delarna av vår organisationsstruktur.
-Ett framtida sammangående måste bygga på en kompromiss, det kan inte bygga på att den ena parten sväljer den andra.
LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson välkomnar öppningen.
”Efter en så utdragen konflikt är det modigt av Hamnarbetarförbundet att vilja skriva en avsiktsförklaring om sammangående med Transport. Att de dessutom är redo att teckna ett fredspliktsavtal med arbetsgivarna är mycket välkommet”, säger Johansson i ett pressmeddelande.
Ingen strejk
Konflikten mellan förbundet och arbetsgivaren APM Terminals har bland annat även lett till flera rättsfall i Arbetsdomstolen. Efter ett domslut nyligen har arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar tryckt på för att Hamnarbetarförbundets företrädare, inklusive skyddsombuden, inom kort ska mista möjligheten till fackligt arbete på arbetstid i flera av landets hamnar.
Några nya stridsåtgärder från fackförbundet är dock inte aktuella.
-Vi har gjort en bedömning i alla våra lokalorganisationer och enats om att i dagsläget tänker vi inte vidta några stridsåtgärder, säger Erik Helgeson.