Här är kommunerna där flest struntar i bilbältet

Uppdaterad
Publicerad

Nya siffror visar att 4 av 10 omkomna bilförare saknar bälte. För att klara nollvisionens mål till 2020, om att färre dör i trafiken, måste bältesanvändningen ligga på minst 97 procent, vilket den inte gör idag.

I västra Sverige använder färre bilbälte jämfört med riksnittet. I regionen använder endast 94 procent bälte, vilket är en bra bit under målet för att klara nollvisionen 2020.

Det här visar Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF):s siffror.

– Så länge andelen bältespåminnare fortsätter öka så kommer det att påverka bältesanvändningen positivt. Men bältespåminnare i alla bilar betyder inte per automatik att vi kommer se en 100 procentig bältesanvändning. Av de som omkom förra året var det 39 procent som saknade bilbälte, trots att flera av dem färdades i ett nyare fordon som sannolikt hade bältespåminnare. Därför måste vi även öka förståelsen för bältets betydelse, säger Lena Karlsson, projektledare på NTF Väst i ett pressmeddelande.

NTF har kollat folk i 19 kommuner i Västsverige. Sämst på bilbältesanvändandet är de i Svenljunga: 75 procent använder bilbältet.

– Det är oroande att bältesanvändningen varierar så kraftigt. Vi skulle behöva jobba mycket mer riktat och lokalt med attityd- och beteendepåverkande insatser mot i första hand manliga förare för att jämna ut sifforna, säger Lena Karlsson.

NTF:s undersökning

Totaltligger bältesanvändningen i tätort kvar på 95 procentenheter settöver hela landet.

Undersökningen bygger på över 350 000 observationer. Ivästra Sverige ligger siffran lägre än rikssnittet: 94 procent.

För att ökningen avbältesanvändningen ska ligga i linje med utvecklingensom krävs för att nå målet med högst 220 dödade 2020 borde den,enligt Trafikverkets analysgrupp, ligga på 97-98 procent idag.

Delokala resultaten från NTF Västs bältesundersökning 2018 visar attendast 6 av de 19 observerade kommunerna i väst uppfyller detkravet.

De flesta kommunerna ligger mellan 90 och 95 procentsanvändning. Vissa kommuner utmärker sig dock.

I Stenungsund saknadevar tionde bilbälte och i Svenljunga låg bältesanvändningen så lågtsom på 75 procent, vilket innebär att en av fyra inte användebälte.

Bilbältet ärviktigt även vid lägre hastigheter, då det verkligen kan utgöraskillnaden mellan liv och död. Ett trepunktsbälte minskar riskenatt skadas svårt vid en kollision med ca 50 procent.

Etttvåpunktsbälte är inte lika effektivt men minskar skaderisken med20 procent. Många bilar är utrustade med bältessträckare, som draråt bältet och minskar onödigt slack. Trepunktsbälte i kombinationmed bältessträckare minskar skaderisken med ca 55 procent.

Källa: NTF

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.