På sträckan där hastigheten har höjts finns ett övergångsställe där skolbarn brukar passera. Foto: SVT

Hastigheten höjdes från 30 till 50 genom samhället

Uppdaterad
Publicerad

För ett par veckor sedan höjdes hastigheten från 30 till 50 kilometer i timmen på en del av väg 200 som går genom centrala Tidan i Skövde kommun. Där hastigheten har höjts ligger ett övergångsställe där skolbarn brukar passera.

– Det känns idiotiskt dumt, säger Peter Fogelström, som äger matbutiken i Tidan.

Vägen genom samhället har hastighetsbegränsningen 50 kilometer i timmen. Förutom på en viss sträcka där det är 30 som gäller.

Men tidigare i februari kortades den sträckan med 150 meter och höjdes därmed till 50. På den delen ligger det både en infart till samhällets matbutik och ett övergångsställe där många skolbarn passerar.

Skövde

– Det är ju där man är rädd. När skolan slutar klockan 15.00 så är det ett litet tåg med barn som går över. Är det alla som ser sig omkring? Det är en jätterisk tycker jag, säger Lennart Svensson som bor i Tidan.

Det finns dock ytterligare ett övergångsställe på den sträckan där det fortfarande är 30.

Riskabel vänstersväng

Peter Fogelström äger en matbutik vars infart ligger på den delen av vägen där det numera är 50 kilometer i timmen.

– Skillnaden mellan 30 och 50 är rätt stor tycker jag. Jag har ju sett att många inte ens körde i 30 innan det ändrades heller, säger han.

De bilister som kommer till butiken norrifrån måste göra en vänstersväng till parkeringen. Nu när hastigheten har höjts till 50 känns svängen mer riskfylld tycker Peter Fogelström.

– Jag har 4.000 kunder varje vecka och många åker hit med bil. Det känns inte alls bra.

Ska sänkas till 40

Daniel Lindh, tillförordnad gata- och naturchef i Skövde kommun, berättar att hastigheten på vägen ska sänkas från 50 till 40 kilometer i timmen i mars. Sträckan där det är 30 kommer däremot bli kvar som den är idag. Det har kommunen beslutat i samråd med Trafikverket.

Motiveringen till det är att bilisterna efterföljer hastighetsbegränsningen bättre om 30-sträckan är kortare.

– Man försöker använda hastighetsbegränsningen 30 på sträckor som är särskilt utsatta, till exempel vid skolor. Där vill man tydligt visa att ”här är det en kort sträcka där det är viktigt att du kör långsamt”. Men blir det en lång sträcka kan det vara svårt att förstå varför man ska köra sakta precis här, säger Daniel Lindh.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Skövde

Mer i ämnet