Projekt Lundbyleden försenas med fyra år. Foto: Trafikverket/SVT

Hisingen får vänta – Projekt Lundbyleden försenas

Publicerad

Om fyra år skulle en för Hisingen viktig pusselbit i stadsplaneringen vara klar, Projekt Lundbyleden. Men nu kommer allt att försenas med flera år.

– Vi vet inte riktigt när det blir av nu, säger Jörgen Einarsson, direktör för Trafikverket i Väst.

Projektet har tre syften: möjliggöra stadsutveckling i Backaplansområdet, en ny pendeltågstation i Brunnsbo plus nya väganslutningar till Marieholmstunneln som öppnar i slutet av året.

– Vi avslutar inte, vi ger det en omstart, säger Jörgen Einarsson.

Toni Orsulic: ”Kontrollsystemen fungerade”

Orsaken till förseningen är att Trafikverket avvisat entreprenörens begärda pris för en kommande andra etapp. En kostnad som enligt GP hamnade 700 miljoner över Trafikverkets budgeterade kostnad. Trafikverket är byggherre och står för 60 procent av kostnaden, Göteborgs stad står för 40 procent.

– Pengarna är ju inte spenderade, det kommer att bli en fördröjning men man kan ju säga att det är bra att kontrollsystemen fungerade, säger Toni Orsulic (M) ordförande i trafiknämnden.

Stadsutvecklingsprojekt bromsas

Såväl stadsutvecklingen i det expansiva Backaplansområdet som arbetet med att få ett mer effektivt utnyttjande av Marieholmstunneln kommer nu att bromsas. Detta för att entreprenörens kostnadskalkyl hamnade nära 60 procent över Trafikverkets kalkyl.

Har ni varit för optimistiska i er bedömning av kostnaderna?

 – Vi tittar nu igenom projektet och ser vad som kan rymmas inom den budget vi har, säger Jörgen Einarsson på Trafikverket.

Projekt Lundbyleden

Projekt Lundbyleden är en del av det Västsvenska paketet.

Eftersom området kring Lundbyleden är under ständig utveckling, har leden i dag delvis en annan funktion än då den byggdes. Nu ska bland annat brister i trafiksäkerhet åtgärdas, med exempelvis mittbarriär och planskilda korsningar.

Området där Projekt Lundbyleden ska genomföras är en del av Älvstaden, som är ett av Göteborgs stads prioriterade områden för omvandling och förtätning.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.