Efter en vecka på Kungälvs sjukhus sattes 88-årige Reid Hultén i en taxi för att åka hem. Men istället för att komma in i sin bostad fick han sitta på den kalla och blöta asfalten och vänta på att hemtjänsten skulle komma med en rullstol. Foto: SVT

Ingen rullstol – hjärtsjuk fick sitta på kall och blöt trottoar

Publicerad

Efter en vecka på Kungälvs sjukhus sattes 88-årige Reid Hultén i en taxi för att åka hem. Men istället för att komma in i sin bostad fick han sitta ensam på den kalla och blöta asfalten och vänta på hjälp.

– När jag satt där på trottoaren så undrade jag, vad är det som händer egentligen? Jag kände mig förbisedd och som att jag inte är värd någonting, säger Reid Hultén till SVT Nyheter Väst.

Reid Hultén är 88 år och dessutom hjärtsjuk, och det var efter en vecka på Kungälvs sjukhus som han skickades hem med en sjuktransport. En taxiresa som slutade med att han fick sitta på kall och blöt asfalt och vänta eftersom han inte kan stå eller gå utan hjälpmedel.

– På kvällen var jag väldigt omtumlad och ledsen. Det kändes jobbigt, jag hade inte ont i hjärtat efter sjukhusvistelsen, men ändå hade jag ont i hjärtat, säger Reid Hultén.

Ville inte ha hjälp av taxichaufför

Enligt Västtrafik, som är ansvarig för sjuktransporten i det här fallet, så var körordern att Reid Hultén skulle lämnas till personal från hemtjänsten när han kom fram till bostaden. Men taxin var lite tidig och ingen fanns därför på plats för att ta emot, vilket gjorde Reid orolig.

Chauffören stannade i 34 minuter och hoppade över en annan körning för att inte lämna Reid ensam. När personal lite försenad äntligen kom, så var det utan rullstol. Eftersom Reid kände att han var i vägen för taxichaufförens andra körningar, sa Reid att han inte ville ha någon hjälp av chauffören.

– Hade han tagit emot hjälp från taxichauffören, som erbjöd sig att hjälpa till, då hade han kommit upp i bostaden, säger Elisabeth Sjöberg, verksamhetschef för hemtjänsten i Kungälvs kommun.

Enligt hemtjänstchefen så sa du att du inte ville ha hjälp av taxichauffören och att det var du själv som sa att du kunde sitta ner på trottoaren, vad säger du om det?

– När taxichauffören babblade på om alla sina körningar och allt han hade att göra, så såg jag ingen utväg för hur jag skulle kunna lösa det för honom, så då kan jag ha sagt det i ren desperation, säger Reid Hultén.

Rullstol hämtades

Han satt på marken i omkring tio minuter medan en rullstol hämtades i servicehuset i närheten, och han säger att han har mått mycket dåligt efter den händelsen. Något liknande har aldrig hänt tidigare men att personal kommer hem till honom utan en rullstol med sig händer enligt Reid i cirka 40 procent av fallen, trots att han behöver rullstol varje dag när han ska ut ur lägenheten och äta sin dagliga lunch på servicehuset i närheten. Han tror själv att det beror på att det ofta kommer ny personal till honom och att kommunikationen dem emellan inte fungerar.

– De kunde väl ha en lista på hemtjänsten där det står att ”han behöver rullstol”, säger Reid Hultén och låter uppgiven.

– Å andra sidan så jobbar ju personalen inom hemtjänsten med att försöka få personer att röra sig så mycket som möjligt för att behålla de egna förmågorna, säger Elisabeth Sjöberg.

Men ska de behålla de egna förmågorna till vilket pris som helst?

– Naturligtvis inte.

Inte personalens fel

Trots det som hänt så har Reid Hultén bara gott att säga om personalen på hemtjänsten som hjälper honom varje dag.

– Personalen som hjälper mig är hundraprocentig, de ställer upp med allting, om de inte fanns så hade jag inte funnits.

Dagen efter den här intervjun gjordes meddelade Hemtjänsten i Kungälv att en egen rullstol beställts till Reid Hultén redan innan sjukhusvistelsen, men att den inte hann fram i tid. Först i måndags, nästan en månad efter intervjun fick Reid sin rullstol.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.