Partille kommun gjorde vissa insatser direkt efter Robert och Maries olycka och arbetar nu med en större trafiknätsanalys. Foto: SVT

Hur ser det ut på din skola när du lämnar barnen?

Publicerad

Robert Moldén och hans dotter blev påkörda när de gick över en 50-väg med övergångsställe på väg till skolan i Partille. Han tycker att kommunen är ansvariga för olyckan och har polisanmält dem för vållande till kroppsskada.

Partille kommuns samhällsbyggnadschef Sofia Hellberg berättar att man nu arbetar med en större trafiknätsanalys som är klar till hösten.

– Då får vi en bättre överblick kring alla övergångsställen i kommunen, och kan se vad vi kan förbättra.

SVT rapporterade · Hur ser det ut på din skola när du lämnar barnen?

Tack för Era kommentarer. Nu stänger vi chatten för den här gången.
07.05
Mina barn kan inte ta sig till skolan själv. Det är en 80 väg som de skulle behöva korsa. Även de barn som bara bor ca 100m ifrån skolan behöver skjuts då de måste korsa 80 vägen utanför skolan. Så nästan inga barn kan själva ta sig till skolan överhuvudtaget.
Hej Jonna! Var är detta? Och hur tycker du att det fungerar med att köra dem? Vänligen, Shohreh reporter
07.06
Självklart är det kommunens och teknikens fel. Personligt ansvar gäller inte längre. Att mänskligheten lyckats utvecklats utan cykelhjälm, stingpinne och reflexväst är fascinerande.
Hej Jezze, det var en fråga vi pratade om en del jag och Robert, vad en gångtrafikant ska tänka på och ens egna ansvar. Robert menar att de var noga när de gick över men att flera faktorer gjorde det svårt för bilisten, dels mörkret och att lamporna hade släckt, en blinkande lampa som ska varna bilisten för trafikanter, men blinkar först när man är på väg ut, och att det är en högtrafikerad väg som bör ha vägbulor och varningsskylt och barn och skola. Vänligen, Shohreh
07.23
I Jonsered har man byggt refuger som hindrar möten i syfte att sänka farten utanför skolan. Detta fungerar delvis. Tyvärr framkallar dessa hinder även till kraftiga fartökningar - ”jag ska hinna förbi hindret innan den mötande bilen”. Ett av dessa hinder är placerade bredvid övergångsstället just vid skolan. Har själv varit tvungen att hoppa och rycka undan min då 8-årige son för att inte bil påkörd av en skenande buss.

Detta är förvisso beteenderelaterat problem men konstruktionen av ”farthindren” uppmuntrar tyvärr till rallykörniing tack vare dålig design.

09.11
Det är främst bilisternas körsätt som skapar farorna. Och just vid skolorna så är det tyvärr alla som lämna barn i bil som bidrar till en otrygg trafikmiljö. Att köra sina barn till skolan är att göra dem en björntjänst, på många olika sätt. Frågan är felställd och SVT Väst borde fundera på sin journalistik. Vilka frågor borde man egentligen ställa?
Hej Maria! I detta fallet bor Robert och dottern ett par hundra meter från skolan och går över en väg för att komma dit.
Vilken fråga tycker du är felställd, hänger inte helt med. :) Och vilka frågor saknar du? Vänligen, Shohreh reporter
09.27
Jag har lyssnat på inslaget och jag kännertill själva korsningen ifråga. Håller heltmed Robert
att markeringarna sitter fel, och det saknas skylt med ’Skola, sänk farten’ , det bör givetvis vara en hastighetssänkning som heter duga också. Frågan jag ställer är varför man aldrig öär sig från vägålanerarnas sida, att detta med säkerhet måste få kosta pengar, och annat trams stå tillbaka. Liksom med järnvägen så struntar man totalt i säkerhet och underhåll, medans det vräks ut pengar på annat om medborgarna i vanlig ordning aldrig tillfrågas om.
Hej Annie! Tack för ditt inspel. Hastighetssänkning och skylt var några av punkterna Robert tagit med kommunen. De gör nu en trafiknätsanalys över hela kommunen och tittar på var de behöver förbättra övergångsställen mm. Vänligen, Shohreh reporter
09.29
Utanför Öxabäcksskolan i Öxabäck råder 30. Men eftersom det inte finns några farthinder och det aldrig finns någon polis på landet så ligger väl snitthastigheten runt 70. Västtrafik, lastbilar och privatpersoner ligger alla långt över laglig hastighet utanför den kombinerade skolan/förskolan och när någon enstaka saktar ner till 30 vid skylten blir de nästan påkörda bakifrån. Här på landet lär sig barn tidigt att det som står på skyltarna är meningslöst och att vägar = döden.
Hej Fredrik! Tack för ditt inspel. Ja det råder ju rätt olika förutsättningar på olika platser. Är detta något som pratas om i Öxabäck eller är det bara något alla accepterar och lär barnen sunt förnuft och stort eget ansvar? Har det varit olyckor på vägen? Vänligen, Shohreh reporter
09.32
Håller med Petter. Nästan alla kör för fort genom Jonsered. Nu finns det blinkljus som varnar där, men inte för dem som kommer från busshållplatsen och ska gå över. Ingen sensor riktad ditåt.
Hej Marie! Jonsered alltså, pratar vi mitt i på Jonseredsvägen? Det här med sensorerna var ny information för min del, inte tidigare reflekterat över dem och funktionen. Intressant hur de både kan hjälpa och stjälpa om de inte är rätt placerade. Vänligen Shohreh reporter 
09.38
Håller med! Vid Sjuntorps skola är 30 km sträckan för kort, inte många kör i 30. Jag har två ggr nära på blivit påkörd på övergångsstället vid skolan, jag har vid ett par tillfällen blivit omkörd då jag kör i 30 framför skolan och vid övergångsstället. Har påpekat detta till kommunen o polisen men får till svar att det inte är deras sak utan vägverket. Är farmor o mormor till skolbarn och tycker våra barn är värda en bättre trygghet.
Hej Gunn! Vad tråkigt att höra. Förstår din oro. På vilket sätt menar dom att det är Vägverkets sak?
Vänligen, Shohreh
09.40
Folk måste ta ansvar för sig själv och inte utsätta sig för fara. Ja, man har laglig rätt att gå före bilar på ett övergångsställe men fysikens lagar är starkare än de juridiska. Om bilen eller tåget får chans att stanna och man får dra på sig "träfracken" har man ingen nytta av lagen.
Hej Häggis! Ja ett egetansvar är ju som oftast väldigt viktigt i många situationer. Vi pratade om detta jag och Robert och han menar ju att de var noga men att flera faktorer spelade in och att övergångsstället byggnad vaggar in i falsk trygghet för både gående och bilister. Vänligen, Shohreh
11.45
Om man av staten får förtroendet att framföra bil eller annat motorfordon ska man förvalta förtroendet genom att anpassa hastigheten och följa lagen. Vore intressant om ni på svt själva kunde undersöka hastighet vid övergångsställen och skolor, vad gör trafikpolisen och den vanliga polisen? Polisen borde när de har en lucka satsa stenhårt på hastighetsövervakning på platser och tider där barn rör sig till och från skolan. Dessutom måste kommunen bygga övergångsställen så att det i princip är omöjligt att hålla för hög hastighet, tekniken finns, asfalsgupp är billigt.
11.46
På denna väg finns på väldigt nära håll flera sätt att korsa vägen. Bara ett fåtal meter åt båda håll finns två gångtunnlar. Det måste finnas gränser för hur mycket ansvar för sitt eget agerande som kan läggas på samhället. Vet du med dig att du inte är observant på trafiken så välj gångtunneln. Det är naturligtvis bilen som ska lämna företräde men som gångtrafikant måste man också tänka in att det kan vara halt och svårt att stanna så här års. Om man lär sina barn att det alltid är någon annans fel så kommer de aldrig ta eget ansvar och riskerar att klara sig mycket sämre i livet. Vad hände med eget ansvar och sunt förnuft?
Hej Peter! Tack för din kommentar. Vi pratade just om detta jag och Robert, och att många vägar lätt kan bli farliga om man själv inte är uppmärksam. Och det finns mindre bebyggda platser där barn behöver gå nära både 50 och 80-vägar alterantivt få skjuts för att komma till sin skola. Vänligen, Shohreh reporter
11.46
Man kan kopiera systemet dom har i USA, va det gäller trafik nära skolområden. Sätt en fast fartkontrolant där. Det skulle säkert betala sig ekonomisk, kanske även rädda liv.
Hej Jouko! Intressant tanke, kan nog absolut var ett av flera sätt att få bilister att köra lugnare. I det här fallet är det ju en 50-väg, och både Robert mfl föräldrar tycker att det gott borde vara en 30-väg vid skolan och varningsskyltar om skola/barn. Men det är också en av huvudvägarna i Partille (Tingsvägen) som används av många företag, lastbilar osv vilket gör att kommunen i nuläget inte ser fartsänkning som ett alternativ. Vänligen, Shohreh
16.11
Vi bor på toltorpsgatan vid Bifrostkyrkan, med övergångsställe, Utan trafikljus. Ser själv dagligen hur farligt är att passera den som gående. Inte bara bilar utan även cyklister. Cyklister tror sig ej behöva stanna alls! Utan cyklar på som fartdårar. Därför skjutsar vi barnbarnet till närmaste skola, Västerbergsskolan på Pinnharvsgatan. Gatan hade förut "30" skyltar. Dessa är sedan november bortplockade av Mölndals kommun!
Om man åker till Eklanda i Mölndal då finns massor med farthinder överallt. Även elektronisk fartmätare vid Eklandaskolan återkommer ofta. Varför denna skillnad? Eklandaborna har högst inkomst per invånare och Bifrostborna ligger långt nere inkomstmösdigt. Tillfällighet? Ett liv är väl värd lika? Eller?
16.12
På öxneredskola finns det inte tillräckligt med plats för föräldrar att parkera för att lämna sina barn. Vilket leder till att de parkerar på trottoaren och längs vägen. Barn blir avsläppta på fel sida vägen och springer över vägen utan att se sig för. Jag låter inte mina barn gå själva för jag litar inte på stressade vuxna som har bråttom till jobbet och vill komma iväg fort för att lämna plats för nästa bil. Att inget barn blivit påkört är ett under! Ni kan gärna göra ett reportage om trafikläget vid öxneredskola.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer