Daniella Letica och Madlén Fondén märker av ett ökande intresse för hyrkläder. Foto: SVT/TT

Nya fenomenet med hyrkläder växer: ”Förlänger plaggens livslängd”

Uppdaterad
Publicerad

Att hyra delar av sin garderob är ett fenomen som växer. Nu har en av landets största klädkedjor hoppat på trenden men det finns även mindre aktörer som hyr ut.

– Vi måste ändra sättet hur vi konsumerar på, säger Daniella Letica som är egenföretagare.

Madelen och Daniella driver ett företag som hyr ut kläder på nätet. De är en av flera aktörer som gett sig in i, vad som av både av Svensk handel och forskare inom området, spås vara ett av framtidens sätt att konsumera kläder på: nämligen genom att hyra dom.

– Man förlänger ett plaggs livslängd. När du går och köper någonting, speciellt om det sticker ut, så kanske du använder det ett par gånger och sen blir det hängande i garderoben, säger Madlén Fondén som är egenföretagare.

350 kronor för en blus

SVT Nyheter Väst har pratat med de största butikskedjorna i landet, bland annat HM, Gina tricot och Kappahl. Gina tricot har startat ett projekt där de hyr ut kläder i en av sina butiker. HM säger att de i nuläget inte har planer på att hyra ut och Kappahl säger att man tittar på alternativ men att det inte finns några konkreta planer just nu.

På de tjänster som idag finns på marknaden så kostar till exempel en blus i snitt cirka 350 kronor att hyra. Men det finns också dom som erbjuder abonnemang. Då kostar det cirka 600 kronor i månaden och så får man hem ett antal plagg.

Klimat och miljömedvetenhet

Till skillnad mot förr så är det inte bara festkläder som hyrs ut utan även vardagskläder

– Om man jämför med Tyskland, England eller USA så är det en mycket större marknad, men vi är definitivt på gång i Sverige, säger egenföretagen Madlén Fondén.

De säger att de märker av att intresset kring hyreskläder ökar. Dels för att fler vill testa på att använda nya plagg men också för att det finns en större vilja bland kunderna att vara klimatsmarta.

– Det är inte hållbart i längden, det går inte längre, vi måste ändra sättet hur vi konsumerar på, säger Daniella Letica.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.