Roboten RIC (robot in class) Foto: Kunskapsförbundet Väst

Inget napp för jobbsök med roboten RIC

Publicerad

Kunskapsförbundet Väst ville med hjälp av en robot rekrytera lärare till sina skolor i Trollhättan och Vänersborg. Trots många nyfikna var det ingen som ville ta steget och testa den nya tekniken.

Med hjälp av en robot hade nyfikna lärare under maj månad möjlighet att testa på hur det är att jobba på Kunskapsförbundet Västs skolor i Trollhättan och Vänersborg.

Linda Blom, kommunikatör Kunskapsförbundet Väst. Foto: Kunskapsförbundet Väst

– Tanken med RIC, robot in class, var att ge nyfikna lärare en möjlighet att kika in i vår verksamhet, besöka en lektion och prata med en av våra lärare på ett smidigt och annorlunda sätt, förklarar Linda Blom som är kommunikationschef på Kunskapsförbundet Väst.

Där har man valt att satsa mycket på kompetensutveckling och kollegialt lärande, vilket innebär att lärare tillsammans i grupp hanterar pedagogiska utmaningar, hittar lösningar på problem och ger varandra feedback på hur de arbetar i klassrummet.

Nyfikna kommentarer

Med robotens hjälp kunde lärare på distans få känna på en lättare variant av arbetssättet.

– Vi har fått många positiva och nyfikna kommentarer men tyvärr har ingen anmält intresse att testa RIC i skarpt läge. Många har sökt våra lediga tjänster, men självklart hade det varit roligt om vi fått ett distansbesök i ett klassrum via RIC, säger Linda Blom.

Robot in klass. Lärare deltar i lektion via roboten RIC. Foto: Kunskapsförbundet Väst

De kommentarer som Kunskapsförbundet Väst fått in har mest varit positiva.

– Många tyckte det var en kul grej och en spännande satsning och tror att robotar nog är framtiden. Sen har nyfikna också undrat hur RIC ser ut och hur man styr den, berättar Linda Blom som tror att den främsta anledningen till att ingen nappade är att människor inte öppet vill visa att man söker nytt jobb.

RIC lever än

Nu ska Kunskapsförbundet Väst utvärdera kampanjen, och idéer finns redan på hur man kan använda RIC i annat syfte.

– Exempelvis skulle vi kunna använda den internt för att utbyta erfarenheter mellan lärare på våra olika skolor. Det sparar tid att slippa förflytta sig mellan städerna och skolorna, säger Linda Blom och fortsätter: 

– Likaså skulle elever som inte kan närvara på lektioner kunna delta på distans på ett annat sätt. Eftersom deltagaren kan manövrera och styra roboten som den vill blir man delaktig på ett annat sätt än till exempel via Skype, avslutar Linda Blom. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.