Järnvägen mellan Göteborg och Borås försenas tre år

Uppdaterad
Publicerad

Planeringen av den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås pausas. Bygget kommer att försenas med minst tre år. Orsaken är Härryda kommuns nej till Trafikverkets planer.

– Det ser vi allvarligt på, säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren.

För några veckor sedan stod det klart att Härryda kommun och Trafikverket inte är överens om hur den planerade stambanan mellan Göteborg och Borås ska dras genom kommunen. Det handlar om vilken typ av förbindelse Mölnlycke ska ha med den nya järnvägen. Men Härryda får föga förståelse från Västsvenska handelskammaren:

– Det här ser vi på med stor oro på eftersom vi inte kommer kunna ansluta vidare till Landvetter flygplats, Borås och Jönköping. Västsverige behöver bra kommunikationer, säger vd Johan Trouvé, som länge tryckt på för en utbyggnad av järnvägen i Västsverige, bland annat till Borås.

Bra och dåligt

På tisdagen presenterade Trafikverket sin nya infrastrukturplanering. Johan Trouvé är belåten över att Trafikverket ser en möjlighet att reducera kostnaderna med 65 miljarder jämfört med tidigare beräkningar, och att planeringen av sträckan Borås-Linköping ska återupptas.

 – Det visar att det är nya stambanor som ska byggas, inte ett stickspår till Borås. Men att trafikstarten för järnvägen mellan Göteborg – Borås och landets näst största flygplats försenas med minst tre år är negativt för både företagen och regionens invånare.

Johan Trouvé påpekar att kommuner och regioner i hela landet kämpar för att få del av statliga infrastruktursatsningar.

 – Det är beklagligt, men inte förvånande, att Trafikverket nu flyttar några miljarder från Västsverige till andra regioner där deras investeringar välkomnas.

”Slarvigt och nonchalant”

Men från kommunstyrelsens ordförande i Härryda låter det annorlunda:

– Härryda kommun har ställt sig bakom hela korridordragningen som passar respektive kommun på sträckan Göteborg – Borås, men har föreslagit en lite annorlunda spårdragning på en kort sträcka i Mölnlycke, skriver Per Vorberg (M) i ett mejl och fortsätter:

– I stället för att förhandla om det har Trafikverket bara fortsatt med hänvisning till att det inte är deras uppdrag, och utgått från att kommunen ska ta alla kostnader och stå för alla resurser att hantera cirka 60 detaljplaner längs en sträckning som varken våra medborgare eller politiker vill ha, helt utan avtal. Det är slarvigt och nonchalant mot alla medborgare och skattebetalare det berör, såväl kommunala som regionala och i riket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.