Foto: SVT

Kapten för bilfärja somnade i hytten – åtalas för grovt sjöfylleri

Uppdaterad
Publicerad

Kaptenen var ansvarig för, och framförde, en av Trafikverkets över 50 meter långa bilfärjor i Bohuslän. Då somnade han i styrhytten, påverkad av alkohol och narkotika. Nu åtalas han för grovt sjöfylleri.
– När man är så påverkad att man somnar på sin post ute på sjöss, det är anmärkningsvärt, säger kammaråklagare James von Reis.

Händelsen inträffade en natt i början av augusti vid en bilfärja som trafikerar i Bohuslän.

Enligt åtalet ska kaptenen, före eller under sitt pass, ha druckit alkohol och tagit det narkotikaklassade läkemedlet Tramadol, utan att någon läkare förskrivit läkemedlet.

Därefter fick han enligt åtalet svårt klara sina arbetsuppgifter.

Upptäcktes sovande

Kaptenen ertappades sovandes efter att en resenär gått upp till förarhytten sedan färjan blev stillaliggande strax utanför färjeläget. Polisen kom till platsen och fann kaptenen med rödsprängda ögon. Han doftade också starkt av alkohol.

Provresultat visade sedan att kaptenen var både alkohol- och narkotikapåverkad och nu åtalas han för grovt sjöfylleri.

– Han var väldigt påverkad och somande i polisbilen efteråt. Det är ju inte det skick man vill att en färjekapten är i, säger James von Reis, kammaråklagare.

Erkänner sjöfylleri

Enligt åtalet hade kaptenen 0,2 promille alkohol i blodet men det är alkoholen tillsammans med tramadolen som, enligt åklagaren, gett den kraftiga berusningen.

I förhör har den misstänkte sagt att han druckit fyra glas vin och han har erkänt sjöfylleri.

– Även om det nu inte hände någon olycka hade det kunnat slutat illa, vill jag hävda. Men det blir upp till tingsrätten att avgöra, säger James von Reis.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer