Trots att företagen, som bland annat säljer issmältningsmedel, står på flera varningslistor så tjänar de stora pengar på landets kommuner. En genomgång som Uppdrag granskning gjort visar att 281 av 290 kommuner betalt sådana här fakturor.
För Munkedals kommun blev det dyrt när man frångick rutinerna och tackade ja till, vad man trodde var, en hink via telefon. Försändelserna fortsatte att komma med allt tätare mellanrum. Och de blev allt större.
I början av 2012 levererades medlet två gånger i månaden – 700 kilo varje gång. Fakturorna var nu uppe i drygt 100 000 kronor per leverans.
Anlitade jurister
– Vi förstod rätt snart att det var något fel och kopplade in jurister redan efter några leveranser, säger Mats Tillander som är samhällsbyggnadschef i Munkedal. Men de konstaterade att det inte fanns något att göra.
I Munkedal upplever man sig har blivit lurade. Men man har ju trots allt fått en hel del för pengarna. 7,1 ton issmältningssmedel blev det innan avtalet hävdes, för en total kostnad på en dryg miljon kronor.
Gått i konkurs
Frågan är vad man har fått i hinkarna? Uppdrag granskning lät Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, analysera innehållet i hinkarna och resultatet var: helt vanligt salt.
Om de istället köpt lika mycket vanligt vägsalt på traditionellt sätt hade slutnotan blivit runt 6 000 kronor.
– Ja det är ju inte väl spenderade pengar, säger Mats Tillander. Men vi har blivit grundlurade i det här.
Företaget som sålde saltet till Munkedals kommun har gått i konkurs.
Trots upprepade försök från både SVT Nyheter Väst och Uppdrag granskning har ingen företrädare för företaget gått att nå.