Foto: TT / privat

Lämnade gymmet i ambulans

Uppdaterad
Publicerad

Anis Jabbour fick sy elva stygn efter att ha störtat i golvet vid ett träningspass. Han menar att en kabel på maskinen lossnade. Men gymmet vill inte ta ansvar för händelsen.

Anis Jabbour har tränat på Nordic wellness i flera år och besöker flitigt gymmet. Men i måndags slutade det inte som tänkt då han fick lämna gymmet i ambulans.

– Jag var i Partille och tränade på morgonen och som jag brukar gör jag en magövning på kabelcrossen, säger han.

Störtade i golvet

Anis berättar att maskinen är inställd på maximal vikt och att han hinner köra tre gånger innan kabeln, enligt honom, släpper från maskingen och han störtar i golvet.

– Jag fick ett jack i pannan och ett i bakhuvudet. Det var blod överallt och jag fick bara ligga ner och vänta på ambulans. Den lossnade men jag vet inte vad som orsakade det, säger Anis Jabbour.

Elva stygn

Han fick hjärnskakning samt sy sex stygn i pannan efter att han slog i marken och fem stygn i bakhuvudet när kabeln skar upp jack i bakhuvudet. Men enligt gymmet så var det inget fel på maskinen.

– Deras platschef sa att de haft reparatörer där som konstaterat att det inte var något fel på maskinen och att jag fick ta det med mitt försäkringsbolag. De sa att de kunde frysa mitt kort, det var det, de frågade inte ens hur det var med mig.

”Täcker inte självförvållade skador”

Enligt VD:n för Nordic wellness så är de försäkrade men täcker inte skador om de är självförvållade.

– Om du till exempel tappar en hantel på dig så är det ditt egna försäkringsbolag som får täcka det, men om hanteln går sönder så tar vårt försäkringsbolag det så klart, säger Magnus Wilhelmsson.

Men i det här fallet så säger Anis att kabeln lossnade, då måste det väl vara fel på maskinen?

– Jag har inte hört om den här händelsen och kan inte uttala mig om det. Men vi har inget att vinna på att motarbeta våra kunder.

Senare på torsdagkvälen ringer Nordic wellness marknadschef upp SVT. Hon kallar det som hänt för väldigt olyckligt och vill förtydliga att deras servicetekniker inte har hittat något fel på maskinen.

– Det är nu upp till försäkringsbolagen att utreda detta och självklart kommer vi att ta ansvar om det är något som vi har åstadkommit, säger marknadschef Linda Adehög på Nordic wellness.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.