Matteos föräldrar han anmält flera fall där Matteo har berättat om att lärare hållit fast honom. Foto: SVT

Lärare tryckte ned Matteos huvud i golvet

Uppdaterad
Publicerad

Matteo som har ADHD blev upprörd och började kasta saker runt sig i klassrummet. Han fick då sitt huvud nedtryckt i golvet av en lärare och ett knä sattes i hans rygg:

– Det är livsfarligt och det finns fall där just den här typen av våld har lett till dödsfall, säger psykologen Bo Heljskov Elvén.

Den 5 december 2014 är Matteo Persson sex år gammal. Han är tillsammans med sin förskoleklass då han börjar kasta plastbitar på en klasskamrat. Läraren säger åt Matteo att sluta. Matteo gör inte det utan börjar i stället att kasta flera och större föremål omkring sig. Den stödperson som ska finnas tillhands för Matteo är upptagen i ett annat rum, med en elev som hen också ansvarar för. Läraren tar tag i Matteo och lyfter ut honom i korridoren. Matteo blir upprörd och försöker att bita läraren. Matteo får då sitt huvud nedtryckt i golvet och läraren, som nu står böjd över Matteo, sätter också ett knä i hans rygg.

– Man får ta till våld för att lugna ner eleven och skydda andra elever. När en elev blir ett hot mot de andra i klassen så måste man som lärare få hålla. Hålla om och hålla ut, säger Leif Ivelind, verksamhetschef för skolorna i Mölndals stad.

När skolan inte fungerar

Rektorn på den aktuella skolan, har avböjt att kommentera händelserna kring Matteo.

”Kan vara befogat”

En annan personal på skolan blev vittne till händelsen då Matteo blev nedtryck i golvet.

Men trots det så riktar Skolinspektionen ingen kritik mot lärarens agerande. Lena von Platen, som är enhetschef för anmälningsärenden på Skolinspektionen i Göteborg vill inte kommentera Matteos fall, men säger så här:

– Alla delar är inte alltid bevisade och vi måste ha det visat vad som faktiskt har hänt, först då kan vi gå fram med kritik.

Så det finns fall där läraren har rätt att använda den här typen av våld?

– Ja, om situationen annars skulle mynna i att ett barn skadade sig eller skadade andra barn så kan det vara befogat. Det beror ju på situationen och vad som skulle ha hänt om läraren inte gjort som den gjorde, säger Lena von Platen.

– Lärarens agerande måste alltid stå i proportion till händelsen.

”Kan leda till döden”

Psykologen Bo Heljskov Elvén har specialiserat sig på barn med autism och ADHD och utbildar lärare i hur de kan hantera utåtagerande elever, utifrån låg-affektiva metoder. Det vill säga, utan att ta till våld. Han reagerar starkt på händelsen där Matteos lärare tryckte ned honom och placerade ett knä i hans rygg:

– Just ett knä i ryggen är ett livsfarligt grepp som inte ens polisen får använda, säger Bo Heljskov Elvén.

Skolinspektionen menar att man inte kan bevisa att läraren faktiskt lagt någon tyngd på Matteos kropp – vad tänker du om det?

– Det finns fall där det sagt att det inte lagts någon tyngd, men det har ändå lett till döden. Bland annat vid ett uppmärksammat fall vid ett polisingripande på psyket i Västerås 2014, berättar Bo Heljskov Elvén.

– Det här är väldigt farligt.

Resursperson byttes ut

Matteos föräldrar han anmält flera fall där Matteo har berättat om att lärare hållit fast honom. I ett fall har Skolinspektionen bedömt att han utsatts för en kränkande behandling. Det gällde då en händelse där Matteo ska ha ”tramsat” vid skollunchen och en lärare fått nog och tagit tag i hans arm och dragit ut honom ur skolmatsalen.

– Det som hänt i skolan har resulterat i att vi inte längre kan ta i Matteo. Vi kan inte ens ta honom i handen och leda bort honom för då upplever han att vi slår honom. Han har blivit känslig även för känslosamma beröringar, berättar Linda-Marie Persson, Matteos mamma.

Förstår du att lärarna måste ta till fysiskt tvång mot Matteo?

– Ja, i vissa fall. Om han till exempel skulle göra utfall med en sax. Då måste de stoppa. Men det finns så många situationer som hade kunnat undvikas om det funnits en resurs där som tolkat Matteos signaler och som hade kunnat avleda honom.

Som vi tidigare skrivit stängdes Matteo av efter bara en termin i första klass. Under den tiden hade han sju olika stödpersoner.

– Det fanns inget annat att göra. Att man inte hittade en permanent lösning berodde på omsättningen på lärare. Vi hade brist på specialpedagoger, säger Leif Ivelind.

Vill ha en ursäkt

Matteos familj önskar att Mölndals skolledning kunde se sitt ansvar i det som Matteo utsatts för. Både när det gäller hårda tilltag från lärare och avstängningen och tvångsförflyttningen:

– Matteo frågar oss ofta varför han inte får fortsätta på sin gamla skola och om man får slå barn. Det är ingen som har tagit ansvar för det som hänt, säger Linda-Marie Persson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

När skolan inte fungerar

Mer i ämnet