Två västsvenska högskolor deltar i satsningen – Högskolan Väst i Trollhättan och Högskolan i Borås. Målet med kampanjen är att få fler att identifiera sig som lärare och på så vis locka personer som vanligtvis inte söker sig till yrket. Fram till 2031 behöver 187 000 heltidstjänster rekryteras enligt Skolverket.
– Det är svårt att rekrytera studenter till lärarutbildningarna. Vi vill locka dem tillsammans istället för att konkurrera mellan lärosätena. På så sätt kan vi nå fler, säger Annie Andréasson, kommunikationschef vid Högskolan i Borås.
Tre ambassadörer har valts ut
Satsningen går under namnet ”Jag är lärare” och ansiktena utåt är Adam Tensta, Melika Zakariae och Klara Svensson.
– Vi har valt personer som är duktiga ledare men som man kanske inte associerar som duktiga lärare vid första åsynen, säger Annie Andréasson.
– Även om de inte uttryckligen är lärare så kan de prata om rollen som inspiratörer och på så vis kunna påverka blivande lärare att också ta den rollen. Vi vill tänka utanför boxen och skapa ett nytt sätt att kommunicera för att nå fler, säger Maria Derner.
”Behöver inte vara stöpt i en mall”
Kampanjen, som tar form i filmer, annonser och sociala medier, ska lyfta egenskaper som krävs för att bli lärare och på så viss locka fler till yrket.
– En lärare behöver inte vara stöpt i en mall utan ha många olika bra egenskaper. Man ska kunna vara lyhörd och ödmjuk inför olika typer av elever, säger Maria Derner.
En av anledningarna till att få söker sig till lärarutbildningen menar hon kan vara framställningen av yrket i medier.
– Tyvärr framställs många problemområden i skolorna och man hör inte så ofta om de positiva. Att vara lärare tror jag är ett fantastiskt och inspirerande jobb men de negativa sidorna har fått mer fokus, säger Maria Derner.