Totalt har staden, under en fyraårsperiod, budgeterat 400 miljoner kronor på att göra Göteborg till en mer cykelvänlig stad. Trots det behöver cykelresorna öka med åtta procent per år fram till 2035 för att Göteborgs mål om ett hållbart resande ska uppfyllas.
En person som kallar sig ”Hs” skriver i SVT:s chatt att hen tidigare brukade cykla till jobbet varje dag mellan Redbergsplatsen och Vasastan.
”Nu vågar jag inte längre. Det är med livet som insats. Både bilister o cyklister kör som galningar.” skriver personen.
Många förslag på förbättring
Det har kommit in flera förslag i chatten om hur Göteborg skulle kunna bli bättre för cyklisterna. Bland annat föreslås cykeltunnlar, bättre vinterunderhåll och att trafikljusen sammankopplas på ett sätt som underlättar för cyklisterna.
”Se till att det går att cykla under våren/vårvintern. Sopa bort gruset regelbundet så det inte blir en halkfälla med stora grushögar speciellt i backarna.” skriver Jill Ågren.
Birgitta Jansson tycker att gång- och cykelbanor inte borde kombineras.
”Att blanda två trafikslag som rör sig med så stora hastighetsskillnader är som upplagt för konflikter och olyckor.” skriver hon.
Vill höja respekten
Signaturen Viff tycker att respekten för cykeltrafiken måste höjas och skriver:
”Cykelbanan är inte en tillfällig parkeringsplats för lastning osv. Har länge undrat hur reaktionen hade blivit om jag ställde min cykel mitt i vägen bara för att jag ska in och köpa en dricka, hämta ungarna, osv.”
Fortsätt gärna att berätta vad du tycker i chatten här nedanför.