Foto: SVT

Lysande framtid för elbussen

Uppdaterad
Publicerad

Elbussens framtid i Göteborg ter sig allt starkare. Det visar det testprojekt som pågått i stan sedan 2015. Tekniksprånget inom kollektivtrafiken, det vill säga övergången från fossila bränslen till främst el, närmar sig allt mer.

Sedan 2013 har Göteborg, forskare och näringslivet jobbat i projektet ElectriCity för att utveckla ett hållbarare transportsystem. Sedan 2015 har elbusslinjen 55:an forslat mer än 100.000 passagerare olika sträckor mellan Chalmers och ändhållplatsen Lindholmens Science Park på Hisingen.

Bussen som glider tyst in på inomhushållplatsen på Hisingen må vara en del av en liten busslinje idag, men kan också ses som början på en omställning mot hållbarare trafiklösningar. Ett bidrag för att Göteborgs skall nå sitt uppsatta klimatmål att vara fossilfritt 2030.

– Detta är en resa som har börjat med electrifiering av transportsystemet. För Göteborgs stad går det bara att stryka under att att utvecklingen är väldigt viktig, säger Stefan Eglinger, trafikdirektör i Göteborg.

Eldrivna eller laddhybrider

Bussarna som används på Linje 55 är eldrivna, eller laddhybrider som går mestadels på el. Bussarna, som är mindre än vanliga bussar i linjetrafik, klarar en tur och returresa på en laddning. Laddningen tar tre till fyra minuter.

Passagerarna kan ladda sina mobiler på bussen och det finns fri wifi.

– Det vi gör nu är att säkerställa 55:an och även ta höjd för ytterligare ambitioner. Vi vill både behålla och utöka verksamheten och även hitta mer kapacitetstarka lösningar, säger Stefan Eglinger.

Projektet har prisbelönats flera gånger, senast i Kina i december 2016 då man fick Euro-China Green & Smart Award i kategorin hållbara transportsystem och mobilitet. Och över 100 delegationer och 6.000 personer från hela världen har varit på studiebesök för att ta del av denna testverksamhet.

– Det är en trend att fordon, bussar, arbetsfordon och bilar kommer att drivas av icke fossila bränslen. Och el är den stora trenden just nu, säger Stefan Eglinger.

Kan bygga tajtare

Vinsterna med elbussarna är att de är avgasfria och tystare än vanliga bussar, vilket förrutom de uppenbara miljö- och hälsofördelarna även kan underlätta stadsplaneringen på sikt. Man kan exempelvis planera byggnader närmare vägar än i dagsläget.

– Vi kan bygga tajtare för vi har inte så mycket buller och staden blir mycket hälsosammare för innevånare och besökare, säger Stefan Eglinger.

Runt 2020 kommer Västtrafiks nästa stora upphandling rörande bussar och kollektivtrafiken i Göteborg.

– Vi och Västtrafik jobbar för att finna former för hur en sådan upphandling skall gå till, så att vi möjliggör för att hänga med när tekniksprånget kommer, säger Stefan Eglinger.

Lämna testverksamheten

Vilket innebär att om leverantörerna kan bygga en lite bättre elbuss är det då som de förmodligen på riktigt börjar gå från undantag och testverksamhet till kollektivtrafikens vardagsverklighet.

– På bussidan är det fortfarande de lite mindre bussarna som byggs, men när det finns tillverkare som kan leverera tyngre och större bussar som har större kapacitet då kommer tekniksprånget och det finns möjlighet att jobba med de här frågorna på ett helt annat sätt, säger Stefan Eglinger, trafikdirektör i Göteborg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.