– Äntligen har vi köpt rätt spårvagn! säger Kent Lindahl spårvagnsförare. Han riktigt lyser upp när han pratar om den nya spårvagnen.
– Enda problemet jag kan komma på, är att förarna kanske inte vill lämna vagnen...
Att prata om spårvagnsfrågan i Göteborg är infekterat. De gamla vagnar från 60 och 70-talen skulle fasats ut efter 30 år, men har fått köra i över 50 år. De italienska vagnar blev ingen lyckad affär. De gnisslade och rostade och turerna för att få dem på rätt spår igen blev många och långa.
Men nu kan göteborgarna få börja åka med Västtrafiks nya spårvagn från Tyskland/Österrike, modell M33. En vagn som i första hand ska ersätta de äldsta vagnarna. 40 köps in till att börja med och om testturerna faller till belåtenhet, och om ekonomin håller, köps ytterligare 60 vagnar in.
Nöjd ordförande
– De här nya vagnarna är fräscha, mer tillgängliga och har mer utrymme. Snart har vi förhoppningsvis ännu fler vagnar på plats och det blir ett stort och nödvändigt lyft för spårvagnstrafiken i Göteborg, säger Peter Hermansson (M), styrelseordförande, Västtrafik.
Västtrafik och Göteborgs Spårvägar räknar med att leveransen av samtliga spårvagnar är klar under 2022. Utöver det ger avtalet möjlighet att köpa ytterligare 60 spårvagnar. I det ingår möjligheten att beställa 45 meter långa spårvagnar. En finess är att 10 vagnar av de vagnar som ska köpas in kan öppna sina dörrar åt bägge hållen vilket underlättar vid trafikomläggningar.