Den nya spårvagnen M33 har provkörts 800 mil och Peter Hermansson (M), styrelseordförande, Västtrafik är nöjd med resultatet så här långt. Foto: SVT

Här testkörs nya spårvagnen – med resenärer

Uppdaterad
Publicerad

När spårvagnen kommer ut ur tunneln vid Kortedala torget på väg norrut, ser den ungefär ut som en modern vagn. Men en tydlig skillnad är att den inte gnislslar.

– Det är den första av två vagnar som vi testkör med resenärer, säger Peter Hermansson (M), styrelseordförande, Västtrafik.

– Äntligen har vi köpt rätt spårvagn! säger Kent Lindahl spårvagnsförare. Han riktigt lyser upp när han pratar om den nya spårvagnen.

– Enda problemet jag kan komma på, är att förarna kanske inte vill lämna vagnen...

Att prata om spårvagnsfrågan i Göteborg är infekterat. De gamla vagnar från 60 och 70-talen skulle fasats ut efter 30 år, men har fått köra i över 50 år. De italienska vagnar blev ingen lyckad affär. De gnisslade och rostade och turerna för att få dem på rätt spår igen blev många och långa.

Men nu kan göteborgarna få börja åka med Västtrafiks nya spårvagn från Tyskland/Österrike, modell M33. En vagn som i första hand ska ersätta de äldsta vagnarna. 40 köps in till att börja med och om testturerna faller till belåtenhet, och om ekonomin håller, köps ytterligare 60 vagnar in.

Nöjd ordförande

– De här nya vagnarna är fräscha, mer tillgängliga och har mer utrymme. Snart har vi förhoppningsvis ännu fler vagnar på plats och det blir ett stort och nödvändigt lyft för spårvagnstrafiken i Göteborg, säger Peter Hermansson (M), styrelseordförande, Västtrafik.

Västtrafik och Göteborgs Spårvägar räknar med att leveransen av samtliga spårvagnar är klar under 2022. Utöver det ger avtalet möjlighet att köpa ytterligare 60 spårvagnar. I det ingår möjligheten att beställa 45 meter långa spårvagnar. En finess är att 10 vagnar av de vagnar som ska köpas in kan öppna sina dörrar åt bägge hållen vilket underlättar vid trafikomläggningar.

Modell M33 – Göteborgs nya spårvagn

Längd: 33 meter

Antal resenärer: Plats för 75 sittande och 155 stående resenärer.

Antal nya vagnar: 40 (10 tvåriktningsvagnar och 30 enriktningsvagnar).

Avtalet ger möjlighet att beställa ytterligare 60 spårvagnar.

Byggs av: Bombardier Sweden AB och tyska Kiepe Electric i Bombardiers fabrik i Bautzen, Tyskland.

Kostnad: Totalt 1,3-1,4 miljarder kronor som betalas av Västra Götalandsregionen/Västtrafik, som kommer stå som ägare till de nya spårvagnarna.

Källa: Västtrafik

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.