Foto: TT

Många som dör i motorcykelolyckor saknar MC-kort

Uppdaterad
Publicerad

Nu är våren här och detta innebär vanligtvis att många MC-förare tar fram hojen för att äntligen få komma ut på vägarna. Men det är inte helt oproblematiskt för med detta följer också fler olyckor.

Nästan en tredjedel av de förare som varit inblandade i dödsolyckor mellan 2011 och 2014 saknade MC-kort. Detta enligt en analys från organisationen Sveriges Motorcyklister.

– Jag tror att det kan handla om att MC-kort inte ses på samma sätt som bilkörkort så där kanske man inte har samma inställning. Man tänker att man bara ska ut och köra lite grann så händer någonting, säger Tobias Edlund, presskontakt på if Skadeförsäkring.

Av 43 personer som omkommit i en MC-olyka var det lite mer än en tredjedel av dödsolyckorna som skedde i Västra Götaland. Här var de flesta olyckorna på vägar med hastighetsbegränsning på 70km/h och över. Det här framför i en sammanställning från Trafikverket. På flera håll har man även uttryckt ett bekymmer för att så många MC-förare kör utan kort.

– Det är ju såklart inte acceptabelt och inte bra för någon. Man ska ha ett körkort när man kör motorcykel för att veta vad man ska göra och ha den rätta kunskapen. Det är ju egentligen en självklarhet men kanske inte alltid är det i praktiken, säger Tobias Edlund.

Många olyckor på småvägar

Många dödsolyckor sker på mindre vägar med hastigheter på 50km/h och under. 14 personer som omkom gjorde det på dessa vägar jämfört med sex personer som omkom på vägar med en hastighetsbegränsning på 90km/h och över. Trots att det är högre hastigheter på stora vägar så är dessa ofta säkrare. På småvägar är det inte helt ovanligt att det förekommer skarpa kurvor och andra trafikanter som svänger in på vägarna i korsningar.

– Motorcyklisten är väldigt utsatt eftersom att de inte är skyddade som i en bil så därför räcker det med ganska låga hastigheter för att föraren ska skadas, säger Tobias Edlund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.