Jens Ohlin har skrivit och regisserat den helt nya pjäsen Marie Antoinette. Han har skapat Marie som en fri fantasi om 1700-tals drottningen som befinner sig i mitt den franska revolutionen.
– Det handlar om vårt förhållande till mänskliga rättigheter. Det finns ingen historisk riktighet. Vi använder oss av ikonografi, säger regissören Jens Ohlin.
Evid Ahmad spelar huvudrollen i pjäsen. Enligt henne kämpar Marie Antoinette för att överleva. Precis som de flesta andra gör hon allt för att bli älskad.
Vad gör gränsen?
I föreställningen plockar Marie Antoinette en flicka från gatan och låter henne bo på slottet. Men flickan är inte tillräckligt tacksam, berättar regissören Jens Ohlin.
–Det är då Marie börjar ifrågasätta sin tro på människans värde och rättigheter. Är hon ond om hon säger nej? Det finns tydligen en gräns för hur långt hennes tro på människans värde sträcker sig.
På vilket sätt är historien om Marie Antoinette relevant i vår samtid?
–Precis som vi, så tror Marie Antoinette på människans lika värde och rättigheter, men bara så länge det inte inkräktar för mycket i våra egna liv-så länge vi inte upplever oss förlora för mycket på grund av det, säger Jens Ohlin.
Publiken bjuds på en pjäs om en välkänd drottning som försöker få sin historia att sluta på ett annat sätt än i giljotinen. Det blir också humor och överdådiga kostymer.
–Det är roligt att ta sig tillbaka till när allt började, när idéerna om människors värde föddes. Vi befinner oss både i 1789 och 2016 samtidigt, säger Jens Ohlin.