Palindrome interactive siktar högt. Foto: SVT/TT

Med Skövde som bas och världen som marknad

Uppdaterad
Publicerad

Nystartade Palindrome Interactive är ett av många företag som valt att bli kvar i Skövde.

Palindrome Interactive klev ur inkubatorn för runt ett år sedan och arbetar med strategispel, i första hand till PC. Företaget har sju anställda och siktar på att anställa tre till innan årsskiftet. Precis som många andra företag som sprungit ur Skövdes inkubator har de valt att stanna på orten.

– För oss som vill stanna är det naturligt att man söker sig till inkubatorn. Den communityn som finns här är fantastisk för det finns de som redan har gjort den här resan, som har förståelsen och har nätverken kring hur man faktiskt bygger ett bra spelbolag, och det tror jag är unikt för Skövde, säger Johan Ahlgren som är vd för Palindrome Interactive.

Tradition av egenföretagande

En av anledningarna till att många av högskolans studenter väljer att stanna i Skövde efter avslutad utbildning är just traditionen av egenföretagande, enligt Johan Ahlgren.

– Utbildningarna i Stockholm och Malmö är i princip inriktade på att man ska gå ut och gå rakt in på ett stort etablerat spelbolag. Här i Skövde har vi inte den industrin men vi har en tradition av att starta eget.

– När vi går ut högskolan har vi bra kompetens för att bygga spel men kanske inte inom hur man bygger bolag eller inom entreprenörskap. Att få den hjälpen av science parken och inkubatorn är extremt viktig för att vi ska kunna lyckas.

Vill växa kraftigt

Det råder stort hemlighetsmakeri kring företagets nuvarande projekt då det ännu inte är utannonserat. Johan Ahlgren kan dock avslöja att han har stora planer för företaget i framtiden.

– Min ambition är att vi ska växa ganska kraftigt och jobba med ganska stora projekt. Vi kommer också att jobba med partners inom spelindustrin. Men jag hoppas att vi är kvar i Skövde så klart.

GÖR VÅRT QUIZ: Känner du igen spelen?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.