Hon misstänks för våldtäkt mot barn. Läraren jobbar på en grundskola i Göteborg. Foto: TT / SVT Design

Misstanken: Hon våldtog barn

Uppdaterad
Publicerad

Läraren, en kvinna i medelåldern, jobbade på en grundskola i Göteborg. Trots de tunga anklagelserna har hon inte stängts av från sin tjänst, ändå sitter hon häktad, misstänkt för grov våldtäkt mot barn.

– Alla här är djupt chockade. Det som jag mest sysslat med under de senaste dagarna är ren personalvård, att stötta kollegorna, förklarar rektorn, till GP.

Nyheten om att en av lärarna på skolan misstänks för ett så grovt brott, som våldtäkt mot barn, lämnade övrig personal på skolan i chocktillstånd och med svårigheter att förstå och ens föreställa sig hur det skulle kunna ha skett, berättar rektorn.

Berättar inte för föräldrarna

Anmälan från bekanta till offren kom i november. Sedan dess har polisen utrett påståenden och omständigheter.

I måndags greps kvinnan och häktades under onsdagen, på sannolika skäl misstänkt.

– Den information vi fått är att brottsligheten inte riktats mot någon här, den har inte haft med skolans verksamhet att göra, betonar rektorn.

Skolan har av den anledningen valt att inte upplysa varken föräldrar eller elever.

Inte avstängd – trots häktning

Skolans ledning säger sig inte ha hunnit fatta beslut om åtgärder mot kvinnan.

– Nej, men det är klart att det är allvarligt. Hon sitter ju häktad, konstaterar rektorn.

Åklagare, Mats Ihlbom, är sparsam med detaljer om det känsliga fallet.

Han varken bekräftar eller dementerar att kvinnans påstådda övergrepp ska vara kopplat till skolan.

– Den frågan vill jag inte svara på i nuläget, säger Mats Ihlbom, till Göteborgs Posten.

Åtal mot läraren ska vara väckt senast 22 februari.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer