Företag kan dra nytta av nya marknadsföringskanaler i mobilspel. Foto: TT

Mobilspelet öppnar dörrar – kan sälja reklam inne hos dig

Publicerad

Nu äger du inte längre utrymmet i din egen bostad eller butik. Den nya virtuella världen skulle i framtiden kunna leda till märkliga försäljningsknep. Till viss del en verklighet redan i dag.

– Om du äger en restaurang har du alltid ägt utrymmet inne i din restaurang. Men via den här typen av spel skulle en konkurrent kunna köpa reklamplats inne i din restaurang, i den virtuella världen. Folk kommer alltså inte längre äga sina egna fysiska utrymme, säger doktorn i internetsäkerhet på Skövde Högskola Marcus Nohlberg.

Det finns uppenbarligen svindlande summor att tjäna på små digitala monster. Företaget Nintendo har på grund av mobilspelet Pokémon Go ökat kursen på sina aktier med 86 procent på en enda vecka. Det är en värdeökning på närmare 130 miljarder svenska kronor.

Pokémon Go

Lokala företag använder redan spelet

Men även småföretagare har hittat sätt att tjäna pengar på spelets popularitet. Science Fiction-bokhandeln i Göteborg har lagt ut en såkallad ”lure” inne i butiken, något som lockar spelare att fånga pokémons på platsen.

– Det är något alla spelare kan lägga ut, men vi får ju betala Nintendo för det, säger Tobias Asplund som arbetar på bokhandeln.

I affären har de inte sett någon stor ökning av kunder på grund av sin nya digitala lockare.

– Det är mest folk som ändå hade kommit hit, vi ser det mer som en liten bonus, säger Tobias Asplund.

Kan köpa reklamplats hos konkurrenten

Men i den digitala världen behöver marknadsföraren inte bara hålla sig till sin egen butik. Enligt forskaren Marcus Nohlberg skulle det i en framtid, genom metoden som spelet använder, kunna gå att sälja reklam i konkurrentens fysiska område.

– Det finns en annan aspekt på detta också. Vi vet ju egentligen inte vad företaget gör med den data de samlar in om oss. Vi vet vad de säger att de gör, men det är inte nödvändigtvis samma sak som det de faktiskt gör. De lagrar ju en oerhörd massa information om vart individer, men också grupper av individer, befinner sig. Hur vi rör oss och när vi rör oss. Vi vet ju inte riktigt vad de kan använda det till, säger Marcus Nohlberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Pokémon Go

Mer i ämnet