Bara 35 procent av niorna på Kronans skola i Trollhättan blev behöriga till gymnasiet i år.

Moderaterna vill stänga Kronans högstadium i Trollhättan

Uppdaterad
Publicerad

Bara 35 procent av niorna på Kronans skola i Trollhättan blev behöriga till gymnasiet i år. Och efter flera års låga resultat vill nu Moderaterna stänga Kronans högstadium.

– Det är inte ansvarsfullt av styrande politiker att inte göra någonting, säger Peter Eriksson, moderat oppositionsråd.

Men Socialdemokraterna kontrar med att de undersöker vad som är bäst att göra.

Kronans skola blev uppmärksammad för det brutala dådet 2015, då en maskerad man dödade tre personer. Attacken påverkade förstås skolan under tiden efteråt, men det är oklart hur händelsen påverkat faktiska skolresultat.

Skolverkets statistik över stor andel av eleverna som blev behöriga till ett yrkesprogram på gymnasiet visar att drygt 30 procent av niondeklassare på Kronans skola gått ut med behörighet till gymnasiet under de senaste tre åren. Och nu vill Moderaterna stänga högstadiet, vilket P4 Väst var först med att rapportera.

– Vi kan inte låta termin efter termin passera när elever går ut med resultat som inte är tillfredsställande, säger Peter Eriksson (M).

Bättre kunskap i svenska spårket

Det handlar om att elever ska få bättre kunskap i det svenska språket, och att alla elever med utländsk bakgrund inte bör samlas på samma skola, menar Eriksson.

– Om man inte pratar svenska med sina kompisar i tillräckligt stor utsträckning för att tillägna sig språket så är det ett bekymmer.

Kronans högstadium ska läggas ner, men inte hela skolan? 

– Nej, vi börjar med högstadiet, för där har vi möjlighet att göra skillnad nu.

Men även om Kronans skola har en låg andel elever som blir behöriga till gymnasiet, så klarar skolan sig ändå bra utifrån de socioekonomiska förutsättningarna. Där låg Kronans skola till och med i topp i landet, enligt siffror från 2018.

Inte lyckats med likvärdigheten

I juni i år kom utbildningsförvaltningen i Trollhättan med en utredning om skolsegregationen i kommunen. Den slår fast att förvaltningen inte lyckats uppnå kravet på en likvärdig skola för alla elever i Trollhättan.

I undersökningen listas skolor med särskilt svåra förutsättningar. Det handlar om skolor där många elever har utländsk bakgrund, föräldrar med låg utbildning och skolor med en låg andel behöriga lärare. Fyra skolor anses ha dessa svåra förutsättningar: Kronans skola, Lextorpskolan, Sylteskolan och Frälsegårdskolan.

Peter Eriksson (M) och Sofia Andersson (S) har olika åsikter om hur skolsegregationen ska brytas. Foto: Trollhättans kommun

Ännu inte klara med åtgärder

Men även om den första utredningen är klar så behövs mer tid för att undersöka vilka åtgärder som är de bästa, menar Socialdemokraterna.

– Vi beslutade om en fortsatt utredning den 18 juni. Vi har inte kommit fram till konkreta förslag om vilka högstadier som kommer läggas ner. Det är ett väldigt stort pussel att lägga och vi har sagt att det får ta den tid det behöver för att det ska blir bra, säger Sofia Andersson (S), ordförande i utbildningsnämnden i Trollhättan.

Socialdemokraterna vill också invänta en nationell utredning om skolsegregation som kommer att redovisas till våren.

– De kan ju komma fram till saker som går emot de förändringar vi gör, vi vill ju inte att det ska bli dubbelt arbete.

Bara förslag för ett högstadium

Sofia Andersson (S) menar också att Moderaternas förslag är förhastat och att de inte har en aning om hur det skulle gå till och vart eleverna skulle hamna om Kronans högstadium lades ner, och att de heller inte har någon plan för de andra skolorna som också har låga resultat.

Hur vill Moderaterna göra med de andra skolorna som också har låga resultat?

– Vi börjar med Kronans skola, sen måste vi titta på alla skolor hur vi går framåt, säger Peter Eriksson (M).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.