Greta Garbo på Gripsholm vid ankomsten till Göteborg. Foto: TT

Ny kryssningsterminal vid Amerikaskjulet

Uppdaterad
Publicerad

Från nästa år flyttas Göteborgs kryssningsterminal till Amerikaskjulet vid Stigbergskajen. Läget är historiskt, det var nämligen härifrån som de stora Amerikabåtarna avgick i början på förra seklet.

2017 är den sista säsongen då kryssningsfartyg kan lägga till i Frihamnen inne i centrala Göteborg. Från nästa år ska området börja bebyggas med bostäder och kontor och kryssningsterminalen flyttas då till Amerikaskjulet vid Stigbergskajen på Södra Älvstranden, även det ett centralt läge.

– Läget är perfekt för kryssningsturism, med gångavstånd till mysiga stadsdelar som Majorna, Linné och Haga, säger Jill Söderwall, kryssningsansvarig i Göteborgs Hamn.

I Amerikaskjulet vid Stigbergskajen finns i dag huvudkontoret för Göteborgs Hamn och här är även flera andra företag inhysta. Några av dem får maka på sig när västra delen av Amerikaskjulet ska återuppstå som kryssningsterminal  med plats för uppåt 1.500 passagerare.

Greta Garbo-trappan finns kvar

Det var från Amerikaskjulet som Svenska Amerika Liniens stora oceanångare avgick till New York mellan 1915 och långt in på 50-talet.

– Det är jättekul att kryssningsterminalen kommer tillbaka, säger Jill Söderwall.

– Jag tror att vi kan göra en riktigt bra historia kring fartygen och de intressanta personer som åkt med dem.

En av celebriteterna som reste med Amerikabåtarna var filmstjärnan Greta Garbo, som rönte stor uppståndelse när hon anlände till Göteborg både 1935 och 1946. Inne i Amerikaskjulet finns den trappa bevarad som Greta Garbo använde och den kallas förstås Greta Garbo-trappan.

44 kryssningsfartyg i år

När ombyggnaden av Amerikaskjulet och Stigbergskajen blir färdig i början på 2018 kommer det att finnas plats för 225 meter långa fartyg intill Amerikaskjulet. Det första kryssningsfartyget som angör den nygamla Amerikaterminalen kommer i april 2018. Men även nästa år kommer de allra största fartygen att få stanna ute i Arendalshamnen.

I år är det 44 kryssningsfartyg med totalt 60.000 passagerare som besöker Göteborg. Resenärerna kommer främst från Tyskland, England, USA och Italien. I genomsnitt gör varje turist av med 700 kronor i Göteborgsområdet.

– Det ger en hel del pengar till staden, när de shoppar, äter, går på caféer och åker på utflykter, och i år tror vi att det bli runt 42 miljoner som de spenderar i staden och regionen, säger Jill Söderwall.

Snåla engelsmän

Men när SVT pratar med några av de kryssningsturister som anländer med Thomson Celebration till Arendalshamnen stämmer inte förhoppningen om spendersamma turister riktigt.

– Nej, vi kommer inte att göra av med så mycket pengar, hoppas jag i alla fall, säger Peter Newton och skrattar.

Han och hans fru kommer från Derby i England. Peter Newton har tidigare besökt Göteborg i affärer, men nu, när de blivit pensionärer, kommer de som turister med fartyget, som efter Göteborg kommer att göra en kryssning runt Östersjön.

– Vi har alltid velat komma till hamnarna runt ”the Baltic sea”, säger Colleen Newton, som tänker besöka Göteborgs botaniska trädgård under besöket.

Göteborg en lättsam och kontinental stad

Inte heller Paul McCartney från York i England har spenderbyxorna på sig.

– Jag kommer antagligen att besöka någon av de billiga pubar som Göteborg erbjuder, säger han med ett leende.

Under de fem timmar som stoppet varar ska Paul McCartney även hinna med att besöka en 93-årig släkting som bor i Göteborg. Han berättar att han kommer minst en gång per år till Göteborg, som är en stad som han gillar skarpt.

– Det är en väldigt trevlig och lättsam stad med en kontinental prägel, säger han.

Kryssningsbesök Göteborg

2010: 41 anlöp, 51.700 passagerare

2011: 52 anlöp, 64.000 passagerare

2012: 62 anlöp, 70.000 passagerare

2013: 39 anlöp, 40.000 passagerare

2014: 73 anlöp, 108.000 passagerare

2015: 52 anlöp, 100.000 passagerare

2016: 34 anlöp, 56.000 passagerare

2017: 44 anlöp, 60.000 passagerare

Källa: Göteborgs Hamn

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.